اخبار برگریده
پنج شنبه, 09 فروردين 1403 20:06

چهارشنبه, 10 خرداد 1402 ساعت 10:02
  • .

بازدید رییس مجلس از پروژه سیمان سمنگان خراسان شمالی 

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه سفر به خراسان شمالی با حضور در شهرستان مانه و سملقان از پروژه نیمه کاره سیمان سمنگان بازدید کرد و از نزدیک در جریان مشکلات این طرح قرار گرفت.

به گزارش نسیم امرز، محمدباقر قالیباف در ادامه نظارت میدانی از استان خراسان شمالی، پس از حضور در شهرستان مانه و سملقان، از پروژه سیمان سمنگان بازدید کرد.

در این بازدید جمعی از فعالان اقتصادی و بومی منطقه به صورت چهره به چهره به بیان دغدغه‌های خود از جمله ضرورت حمایت از صنایع در استان خراسان شمالی پرداختند و خواستار حمایت از صنایع پایه شدند.

مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در حاشیه این بازدید اظهار کرد: موضوع سرمایه‌گذاری در این پروژه از طریق کمیسیون صنایع مجلس پیگیری می شود تا این طرح قدیمی به مرحله بهره‌برداری برسد.

گفتنی است: اجرای کارخانه سیمان سمنگان در شهرستان مانه و سملقان خراسان شمالی حدود ۲ دهه پیش در دستور کار قرار گرفت و جواز تاسیس این پروژه در سال ۸۰ صادر و آستان قدس رضوی سهامدار اصلی سیمان سمنگان معرفی شد و قرار بود این طرح در سال ۸۲ اجرایی شود و برای ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کند.

این طرح در ابتدا بیش از ۱۰۰ هکتار زمین در اختیار گرفت و چند معدن هم برای تهیه مواد اولیه ثبت شد و در برهه ای از زمان مزایده معادن هم مطرح شد اما با توجه به اهمیت موضوع تولید سیمان، شورای معادن استان آن را تصویب نکرد.

بعدها صحبت هایی از تفاهم نامه ای میان آستان قدس رضوی با شرکت چینی مطرح شد اما چشم بادامی ها هم پایشان به اجرای سیمان سمنگان باز نشد.

مسوولان در آن زمان اعلام کردند که آستان قدس رضوی برای تکمیل اجرای سیمان سمنگان نیازمند ۲۴.۸ میلیون یورو تسهیلات ارزی و ۴۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ریالی بود که باید به صورت سندیکایی پرداخت می شد. قرار بود تسهیلات ریالی توسط بانک ملی و تسهیلات ارزی با عاملیت بانک صنعت و معدن پرداخت شود اما این اعتبار پرداخت نشد.

پروژه‌ای که در سال ۸۲ بنا بود طی ۳ سال فاز اول آن به بهره‌برداری رسیده و بخشی از نیاز سیمان استان را تامین کند با وجود پیشرفت ۴۰ درصدی در ساختمان از سال ۹۲ متوقف شد که در سال های بعد پیگیری های زیادی برای احیای این طرح انجام شد.

فرآوری گیاهان دارویی جایگزین سیمان

تسهیلاتی که قرار بود گره کور این پروژه را باز کند در نهایت پرداخت نشد و بعدها آستان قدس اعلام کرد که جهت سرمایه گذاری را تغییر داده و فرآوری گیاهان دارویی را جایگزین تولید سیمان می کند، ولی این طرح نیز بنا به دلایل نامعلومی بی فرجام ماند و به سرنوشت سیمان دچار شد.

این کش و قوس های راه اندازی این صنعت مهم و بزرگ در منطقه مانه و سملقان موجب شد تا زمان جواز آن نیز به پایان برسد و در سال ۹۴ جواز این طرح فاقد اعتبار شد و باید طرح توجیهی به روز می شد.

آستان قدس بعد از ۱۵ سال از کلنگ زنی این طرح اعلام کرد که تولید سیمان توجیه اقتصادی ندارد از این رو ادامه اجرای طرح سیمان منتفی و طرح فراوری گیاهان دارویی به عنوان طرح جایگزین مطرح شد.

رییس وقت اداره طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در این زمینه مشکل اصلی توقف طرح را پرداخت نشدن تسهیلات عنوان کرد و گفت که با توجه به وضعیت فعلی تولید سیمان در کشور و تامین نشدن منابع مالی طرح سیمان سمنگان، ادامه اجرای آن فاقد توجیه اقتصادی است و به همین دلیل آستان قدس رضوی، برای سرمایه گذاری در زمینه فرآوری گیاهان دارویی اعلام آمادگی کرده است.

نکته قابل تامل این است که علی حسینی پیشرفت این طرح را در سال ۹۷ در حدود ۳۶ درصد دانست و اعلام کرد که در آن مقطع زمانی، ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است و شرکت مجری، مطالعات لازم را در خصوص اجرای طرح سایت فرآوری گیاهان دارویی در این محل انجام داده، اما اقدامی برای اخذ مجوز و تغییر کاربری از سوی شرکت مذکور انجام نشده است.

پای شستا در اجرای این طرح

سیدمحمد پاک مهر، نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی در دیماه سال گذشته در گفت و گو با رسانه ها خبر از سرمایه گذاری شستا در این طرح صنعتی داد و گفت: با توجه به ساخت سالانه یک‌میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم، کارخانه‌های سیمان در اولویت های بازار قرار دارند و راه اندازی این کارخانه صرفه اقتصادی خواهد داشت.

محمد پاکمهر با اشاره به ایجاد اشتغال برای هزار نفر به‌صورت مستقیم و سه هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم در این پروژه افزود: تلاش‌های زیادی برای حضور سرمایه‌گذارهایی مانند بنیاد مستضعفان و قرارگاه خاتم در این پروژه انجام‌شده اما متأسفانه به سرانجام نرسید و اکنون با شرکت سرمایه گزاری شستا صحبت شده است و با توجه به پرداخت ۲۵ درصد نقدی به آستان قدس، امیدواریم این طرح بعد از سال ها احیاء شود.

اما هزارتوی راه اندازی این کارخانه مادر هم چنان باقی مانده است و حضور شستا هم تاکنون گره این معما را باز نکرد.

۲۷۸ واحد صنعتی در ۱۵ شهرک و ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی خراسان شمالی فعالیت می کنند و مجموع سرمایه‌گذاری در این واحدها ۲ هزار و ۸۱۶ میلیارد ریال و آمار اشتغال زایی آنها نیز چهار هزار و ۳۸۵ نفر است.

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره