اخبار برگریده
جمعه, 10 فروردين 1403 16:57

شنبه, 09 مرداد 1400 ساعت 18:40
  • .

ضرورت نظارت و مبارزه قاطع با مفاسد اقتصادی در دولت

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

حجت الاسلام والمسلمین علی عسکری نماینده پیشین مشهد در مجلس شورای اسلامی در مقاله ای بر ضرورت نظارت و مبارزه قاطع با مفاسد اقتصادی در دولت تاکید کرد.

به گزارش نسیم امروز، در این مقاله آمده است:

امام علی علیه السلام در دوران حکومت خویش خطبه های اثر گذاری ایراد فرمود و بخشنامه های تعیین کننده و ماندگاری خطاب به کارگزاران حکومت از جمله مالک اشتر صادر کرد.

بسیاری از این خطبه ها و نامه ها در کتاب شریف نهج البلاغه مرحوم سیدرضی جمع آوری و به چاپ رسیده است.

مبارزه عملی آن حضرت در شرایط حکومت با مفسدان اقتصادی از یک سو و التزام به عدالت از سوی دیگر به گونه ای بود که پس از شهادت مظلومانه ایشان در میان خاص و عام گفته می شد :《قتل علی فی المحراب لشده عدله》 او شهید راه عدالت شد.

این امام عارف و دوراندیش که مولود کعبه و شهید محراب است، در واقع و حقیقت اسوه و چراغ راه محسوب گشته و خطبه ها و نامه هایش در حوزه حکومت و زمامداری ارمغان مدیریتی تعیین کننده و انذار دهنده برای همه تاریخ است و بطور ویژه می توان گفت اصلاح وضعیت فعلی دولت و حکومت در ایران و استمرار نظام جمهوری اسلامی به میزان پایبندی مسولان به فرمایشات و سیره این امام همام بستگی دارد.

غیر از نامه به مالک اشتر استاندار وقت مصر، آن حضرت در فرازی از یکی خطبه های خود دردمندانه به کارگزاران حکومت فرمود:《فساد آشکار شده ، انکار کننده ای نیست که تغییر دهنده باشد ، منع کننده ای نیست که منع از فساد کند. آیا شما باچنین وضع و حالی که دارید اراده کرده اید که همنشین خدا در بهشت باشید و جز عزیزترین دوستان خدا در نزد او محسوب شوید؟ هیهات!!! هرگز به چنین فرجام خوب و شایسته ای دست نخواهید یافت. رسیدن به بهشت و نعمت جاودان خدا از راه خدعه، مکر و ظاهر سازی میسور نیست و نمی توان به خشنودی و رضایت او دست یافت مگر به طاعت و عمل》.

از زیبایی های سخن مولا در این خطبه سلیس و روان، صراحت و استفاده از کلمه "هیهات" است.

واژه تکان دهنده ای که سخن سید و سالار شهیدان انقلاب مرحوم آیت الله دکتر بهشتی برای کارگزاران انقلاب و حکومت در ایران، تداعی گر آن است. آنجا که عاشقانه و متعهدانه اعلام کرد : بهشت را به بها می دهند و به بهانه نمی دهند.

در هر حال، رهنمود حکیمانه علی علیه السلام و گفته فرزند شهیدش دکتر بهشتی، گویای این مطلب است که ظاهرگرایی دینی در میان مدیران دولت و حکومت خطری غیرقابل انکار است و امروزه چنین خطری نظام اجتماعی و امت واحده اسلامی در کشور ما را به مراتب بیش از گذشته تهدید می کند.

همه ما می دانیم چالش اصلی دولت و حکومت فساد است. راه برون رفت و رهایی از این فساد و خطر، بازگشت به خويشتن، عمل به اصول و محکمات انقلاب به ویژه رجوع به حق و عدالت است.

تکیه بر عزم ملی ، عمل به اصول قانون اساسی، التزام به رهنمودهای رهبری از طرف مدیران و کارگزاران حکومت در این رابطه ضرورتی انکارپذیر است.

جلوه ی آشکار عزم ملی در این زمینه، حضور مردم در انتخابات آنهم در شرایط کرونا و رای به سیدی عدالت خواه و ضدفساد بود که به انجام رسید.

لازم است رییس جمهور منتخب و دولت جهادی مورد نظر ش به فوریت، غفلت از رهنمودهای رهبری را جبران نمایند و ضمن شناسایی واقع بینانه تهدیدها و چالش های موجود، برای آنها راه حل در نظر گرفته و با بهره گیری از ظرفیت های فعلی، درصدد علاج برآیند.

تجربه گذشته نشان دهنده این واقعیت است که ایران در طول بیش از چهل سال از پیروزی انقلاب ، بهترین رهبری و مردم را داشته است ولی مرکز ثقل تهدید ها و فرصت سوزی ها و در موارد قابل توجهی سواستفاده ها و فسادهای اقتصادی در گلوگاه‌های دولتی قرار داشته و دارد.

فسادهایی که بلای جان مردم و جامعه شده و سرمایه اجتماعی کشور و نظام را تحلیل برده است.

این حرام خواری ها ، سواستفاده ها و مفاسد را قانون اساسی که میثاق ملی است نفی کرده و سالهاست که مردم و رهبری خواهان مبارزه با مفاسد اقتصادی هستند.

مردم و نخبگان دلسوز می دانند که در اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی دولت موظف بوده جلوی ثروت های ناشی از ربا، رشوه، اختلاس، سرقت، سواستفاده از مقاطعه کاری ها و معاملات دولتی، فروش زمین های موات و سایر موارد غیرمشروع را بگیرد ولی چنین نشد. به همین جهت بود که رهبری درسال ۱۳۸۰ فرمان هشت ماده ای صادر کرد و اعلام نمود حکومتی که مفتخر به الگو ساختن نظام علوی است باید در همه حال تکلیف بزرگ خود را کم کردن فاصله طولانی خویش با نظام آرمانی علوی و اسلامی بداند و این جهادی از سر اخلاص و همتی سستی ناپذیر می طلبد.

جمهوری اسلامی که جز خدمت به مردم و افراشتن پرچم عدالت اسلامی، هدف و فلسفه ای ندارد نباید در این راه دچار غفلت شود. رفتار قاطع و منصفانه علوی را باید مدنظر داشته باشد و به کمک الهی و حمایت مردمی که عدالت و انصاف را قدر می دانند تکیه کند.

معظم له در ادامه فرمودند اگر دست مفسدان و سواستفاده کنندگان از امکانات حکومتی قطع نشود و اگر امتیاز طلبان و زیاده خواهان پرمدعا و انحصار جو طرد نشوند، سرمایه گذار و تولید کننده و اشتغال طلب، همه احساس ناامنی و ناامیدی خواهند کرد و کسانی از آنان به استفاده از راه های نامشروع و غیرقانونی تشویق خواهند شد.

متاسفانه در سالهای اخیر به ویژه در دولت، حکم و فرمان هشت ماده‌ای رهبری از طریق ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با رویکرد اصولی مواجه نگشت و نتیجه همان شد که رهبری فرمود : دستی که می خواهد با ناپاکی دربیفتد باید خود پاک باشد و کسانی که می خواهند در مسیر اصلاح حرکت کنند باید خود صالح باشند.

امروزه بدون هیچ پیش قضاوتی می توان سوال کرد که نماینده عالی دولت و رییس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی آیا همانگونه بود که رهبری فرمود؟

رهبری بیست سال قبل فرمود : مشروعیت من و شما وابسته به مبارزه با فساد، تبعیض و نیز عدالت خواهی است این مایه مشروعیت ما است. تکلیف ما این است که عدالت را در جامعه مستقر کنیم و این هم جز با مبارزه با فساد و افزون طلبی انسان های مفتخوار و سواستفاده گر امکان پذیر نیست، ماموریتی که امروزه در درجه اول از اولویت قرار دارد.

برمبنای مفاسد صورت گرفته در گلوگاه ها و حوزه های دولتی و ضعف آشکار ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی که رییس آن معاون اول رییس جمهور در دولت های قبلی بوده است، حال این سوال در ذهن مردم و دلسوزان مطرح می گرد که رییس جمهور منتخب و جدید با چه کابینه و افراد شناخته شده از چهره های ضدفساد میخواهد بر ناکامی ها و ناکارآمدی های گذشته فائق آید و به وضع نابسامان اقتصادی، وجود شبکه های فساد و گرانی که ستون فقرات مردم را درهم شکسته پایان دهد.

روشن است که در این رابطه ترکیب موثر و کارآمد کابینه به ویژه تیم اقتصادی دولت و از همه مهمتر نظارت موثر و سازمان دهی شده می تواند تعیین کننده باشد.

آخرین ویرایش در شنبه, 09 مرداد 1400 ساعت 18:40
Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره