اخبار برگریده
پنج شنبه, 09 فروردين 1403 18:35

شنبه, 01 بهمن 1401 ساعت 11:58
  • .

«یون» باید بر ترمیم روابط با ایران متمرکز شود

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

روز نامه کره جنوبی "کوریا تایمز " در سرمقاله ای با عنوان "گاف های رئیس جمهور" با اشاره به روابط دوستانه این کشور و جمهوری اسلامی ایران و حواشی اخیر مربوط به حرفهای نسنجیده یون سوک یول رئیس جمهوری کره جنوبی در امارات، از وی خواسته است برای ترمیم روابط سئول-تهران تلاش کند.

به گزارش نسیم امروز به نقل از ایرنا، خبرگزاری رسمی کره جنوبی "یونهاپ" نیز این سرمقاله انتقادی روزنامه کوریا تایمز از رئیس جمهوری این کشور و در طرفداری از روابط دوستانه ایران و کره جنوبی را عینا بازتاب داده است.

در این سرمقاله آمده است:

خیابان «تهران» در منطقه گانگنام در جنوب شهر سئول پایتخت کره جنوبی تنها خیابان در این کشور است که به نام یک شهر خارجی نامگذاری شده است. به همین ترتیب، در سال 1977 نیز یکی از خیابان های تهران به عنوان «سئول» نامگذاری شد.

بر اساس این گزارش، رابطه خواهرخواندگی بین دو پایتخت ایران و کره جنوبی مصداق یک دیپلماسی عملگرایانه و موفق میان دو کشور است. این در حالیست که یون سوک یول رئیس جمهوری کره جنوبی اخیرا به روابط میان دو کشور آسیب وارد کرده است.

یون سوک یول در سفر اخیر خود به امارات و دیدار با نظامیان کره جنوبی که در این کشور عربی مستقر هستند، درحالی که لباس نظامی به تن داشت، حرف هایی مداخله جویانه و بی اساس درباره روابط دو کشور همسایه و دوست " ایران و امارات متحده عربی " به زبان راند و به دنبال آن، جمهوری اسلامی ایران ضمن غیردیپلماتیک خواندن این اظهارات عجیب، از دولت سئول توضیح خواست.

این امر باعث شد تا دولت ایران سفیر کره را برای اعتراض به اظهارات یون احضار کند.

با این حال، با توجه به اینکه وزارت امور خارجه کره جنوبی پیش از دریافت اعتراض رسمی ایران، در حال مذاکره بر سر این موضوع با طرف ایرانی بود، به نظر می رسد که ایران همچنان از اظهارات رئیس جمهور کره جنوبی ناراضی است و این مسئله ممکن است به یک مشکل دیپلماتیک بین دو کشور تبدیل شود.

یون از زمانی که کاندیدای ریاست جمهوری بود به خاطر گاف های گاه و بی گاه خود بسیار بدنام بود، زیرا روزی نبود که گاف جدیدی از وی منتشر نشود. بنابر اعلام یکی از دستیاران یون، وی بیش از 99 درصد از گفتگوها را در انحصار خود دارد. این در حالیست که شخص اول کشور باید بیشتر گوش کند و کمتر صحبت کند.

بر اساس این گزارش، ادبیات یون نیز بسیار خشن است. این مساله منعکس کننده دوران طولانی است که وی به عنوان یک دادستان مشغول به فعالیت بود. به نظر می‌رسد وی بدون اینکه پله های ترقی را یکی یکی طی کند، بلافاصله به سمت دادستانی رسیده است.

بسیاری از مردم کره جنوبی هر زمان که رئیس جمهور آنها به خارج از کشور سفر می کنند نگران عواقب رفتار وی هستند.

یون در سپتامبر سال گذشته در سفر خود به لندن برای شرکت در مراسم تشییع جنازه ملکه الیزابت دوم شرکت نکرد و ترافیک شدید را علت آن توصیف کرد.

وی چند روز بعد در سفر به نیویورک پس از گفتگو با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به دلیل رفتار توهین آمیز خود سر و صدای شدیدی به پا کرد.

در کل، گاف های گاه و بیگاه رئیس جمهوری کره جنوبی و لحن و ادبیات نه چندان مناسب او به بزرگترین خطر امنیتی کره جنوبی به زعم احزاب مخالف این کشور تبدیل شده است.

کمیته امور خارجی و اتحاد مجلس ملی کره جنوبی نیز با انتقاد از مقامات وزارت خارجه می گوید یون حقی ندارد با اظهار نظر در خصوص مشکلات خارجی کشورهایی دیگر به شدت اختلافات بیفزاید. به باور منتفدان یون، چنین اظهاراتی از سوی یک دیپلمات حرفه ای را بسیار بعید می داند.

منتقدان یون می گویند وی بدون گذراندن سلسله مراتب در قوه مقننه یا مجریه به جایگاه شغلی عالی رسیده است. این مساله یک نقطه ضعف در اداره امور دولتی به شمار می آید و سبب بروز اشتباهات مکرر خواهد شد. با این حال، برخلاف مسائل داخلی، اشتباهات دیپلماتیک به سختی قابل جبران است

یکی از دستیاران مون جائه این رئیس جمهور سابق کره جنوبی که در این گزارش اشاره ای به نامش نشده است، می گوید 90 درصد وظایف رئیس جمهوری کره جنوبی بر پایه مسائل دیپلماسی است.

این در حالیست که مردم کره جنوبی به طور فزاینده‌ای در مورد اینکه آیا مدیر اجرایی فعلی می‌تواند از عهده آن برآید یا خیر، تردید دارند.

در پایان این گزارش آمده است: افراد نمی توانند عادات یا تصورات خود را به سرعت تغییر دهند. اما یون باید حداقل سه بار قبل از اظهار نظر دیپلماتیک، به حرفهایی که می خواهد بیان کند خوب فکر کند. با این حال، او ابتدا باید بر ترمیم روابط کره جنوبی با ایران متمرکز شود.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره