اخبار برگریده
پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403 03:26

یکشنبه, 11 دی 1401 ساعت 11:03
  • .

آمریکا با ترور سردارسلیمانی به هدفش نرسید/ نفوذ خارجی پشت پرده اغتشاشات ایران

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

یک تحلیلگر آمریکایی در مورد اقدامات آمریکا و ترور سردار سلیمانی گفت:آمریکا با ترور سردارسلیمانی به هدفش نرسید.

به گزارش نسیم امروز به نقل از ایرنا، یک تحلیلگر آمریکایی در سومین سالگرد ترور سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همراهانش با بیان اینکه این ترور، نقض قوانین بین المللی بود و باعث افزایش خصومت میان ایران و آمریکا شد، گفت: آمریکا خشونت را راه دستیابی به اهداف ژئوپلیتیک خود می‌داند اما با ترور سردار سلیمانی به هدف خود نرسید.

رابرت فانتینا، نویسنده کتاب "تبلیغات دروغین، دروغ و نمادهای دروغین؛ چگونه آمریکا جنگ‌هایش را توجیه می‌کند" در گفتگوی اختصاصی با ایرنا افزود: هیچ دولتی از نظر قانونی نمی تواند یک فرمانده نظامی یا رهبر کشور دیگری را به قتل برساند. آمریکا به این دلیل با ایران اختلاف دارد که نمی‌تواند یک دولت قدرتمند و با نفوذ را در خاورمیانه غیر از شریک جنایتکار خود یعنی رژیم صهیونیستی تحمل کند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه تصریح کرد: مقام های آمریکایی هرگز علاقه ای به دیپلماسی ندارند. آنها معتقدند خشونت راه دستیابی به اهداف ژئوپلیتیک شان است که این اهداف با ترور سردار سلیمانی محقق نشد و ایران همچنان کشور قدرتمندی است.

فانتینا تصریح کرد: سران کاخ سفید گهگاه تمایل خود را برای راه‌حل‌های دیپلماتیک جهت حل اختلافات با سایر کشورها ابراز می‌کنند، اما همیشه چنین اظهاراتی را با این جمله تهدید آمیز همراه می‌کنند که «همه گزینه‌ها روی میز است.»

این تحلیلگر مسایل بین المللی همچنین گفت که سازمان های جاسوسی سیا و موساد هر دو به خاطر اقدامات خشونت آمیز، نقض قوانین بین المللی و جنایات علیه بشریت، شناخته شده اند و آنها از فرصت حوادث ایران سوءاستفاده کرده اند تا اوضاع را برای مردم و دولت ایران بدتر کنند.

بامداد روز جمعه ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸، پهپادهای آمریکایی به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهور تندروی سابق آمریکا، کاروان حامل سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس معاون سازمان الحشد الشعبی عراق را هنگام سفر رسمی و در خروجی فرودگاه بغداد مورد هدف تروریستی قرار داد و آنها را پس از عمری مجاهدت در مبارزه با تروریسم، به شهادت رساند.

مشروح مصاحبه با این تحلیلگر آمریکایی بدین شرح است:

سوال: در آستانه سومین سالگرد ترور ناجوانمردانه سردار سپهبد قاسم سلیمانی به دستور مستقیم رئیس جمهور سابق آمریکا هستیم. تروری که تحلیلگران و سیاستمداران بسیاری، آن را نقض آشکار حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل می دانند. آیا آمریکا به اهدافش از این ترور از جمله ادعای امن شدن رسید؟

پاسخ: دولت آمریکا اغلب دستور به انجام اقداماتی می دهد که دقیقاً نتایج معکوس می دهند. برای مثال، تهاجم به عراق، تروریست‌ها و خطر بسیار بیشتری نسبت به گذشته برای آمریکا ایجاد کرد. به نظر می رسد مقامات دولتی آمریکا درک نمی‌کنند که کشتن مردم، قاتلان را در دل بازماندگان، عزیز نمی کند.

ترور سردار سلیمانی قطعا نقض قوانین بین المللی بود. هیچ دولتی از نظر قانونی نمی تواند یک فرمانده نظامی یا رهبر کشور دیگری را به قتل برساند. آمریکا به این دلیل با ایران اختلاف دارد که نمی تواند یک دولت قدرتمند و با نفوذ در خاورمیانه غیر از شریک جنایتکار خود یعنی رژیم صهیونیستی را تحمل کند. ترور سردار سلیمانی تنها باعث افزایش خصومت با آمریکا شد.

سوال: از دیدگاه شما، پیامدها و تاثیرات ترور سردار سلیمانی بر منطقه و مناسبات میان ایران و آمریکا چه بوده است؟

پاسخ: روابط میان آمریکا و ایران به دلیل نقض (برجام) توسط واشنگتن بسیار تیره شد. نقض برجام همچنین نقض قوانین بین‌المللی بود، زیرا برجام از حمایت رسمی سازمان ملل متحد برخوردار بود. با ترور سردار سلیمانی، آمریکا فقط این روابط را بدتر کرد اما مقامات آمریکایی هرگز علاقه ای به دیپلماسی ندارند. آنها معتقدند خشونت راه دستیابی به اهداف ژئوپلیتیکی آمریکا است. اما این اهداف با ترور سردار سلیمانی محقق نشد و ایران هنوز کشور قدرتمندی است.

سوال: آمریکا همواره از دخالت در امور کشورهای غیر همسو با خود، از ترور تا تحریم، کودتا و جنگ، هیچ ابایی نداشته و جان بولتون از سیاستمداران تندروی آمریکا نیز به دخالت های آشکار کشورش اشاره کرده است. چرا آمریکا به رغم شکست سیاست هایش در مورد جمهوری اسلامی ایران، همچنان از این حربه ها استفاده می کند؟

پاسخ: همانطور که قبلاً ذکر شد، مقامات دولت آمریکا به اصل «زور، ابزار صحیحی است» معتقدند، به این معنی که آنها از زور به عنوان روش اول برای تعامل با سایر کشورها در صحنه جهانی استفاده می‌کنند. آمریکا بیش از ۶۰ سال است که کوبا را به امید "تغییر رژیم" تحریم کرده است. در دوران دولت اوباما، نتایج معکوس این رویکرد به رسمیت شناخته شد و برخی از تحریم های آمریکا علیه کوبا لغو شد اما دولت ترامپ این اقدامات را معکوس کرد.

به گفته ترامپ، وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران پس از نقض برجام از سوی آمریکا، با هدف سخت‌تر کردن اوضاع برای ایران بود تا رهبران این کشور خواستار مذاکرات جدید شوند. البته این اتفاق نیفتاد. مردم ایران به خوبی به زندگی تحت تحریم های غیرقانونی عادت کرده اند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که جانشین ترامپ شد، می توانست و باید بلافاصله پس از آغاز به کار خود، برجام را احیا می کرد اما او ترجیح داد این کار را انجام ندهد.

مقام های آمریکایی همیشه می خواهند آمریکا را به عنوان قوی‌ترین قدرت نظامی در جهان معرفی کنند و بسیاری از آنها، کمک های مالی سخاوتمندانه در زمان انتخابات و انتخاب مجدد را از پیمانکاران بزرگ نظامی دریافت کردند. بنابراین با افزایش خصومت نسبت به ایران این پیمانکاران می‌توانند هزینه های هنگفت خود را برای تسلیحات توجیه کنند.

سوال: دولت بایدن به رغم شعار رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و ادعای اینکه هدفش تغییر نظام (رژیم) نیست، در حوادث اخیر ایران، به صراحت از ناآرامی ها و مخالفان جمهوری اسلامی ایران حمایت و از ساز و کارهای بین‌المللی علیه تهران استفاده کرده است. هدف آمریکا از این دخالت ها و اقدامات خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران چیست و به چه نتیجه ای می‌خواهد برسد؟

پاسخ: مقام های دولت آمریکا گهگاه تمایل خود را برای راه‌حل‌های دیپلماتیک جهت حل اختلافات با سایر کشورها ابراز می‌کنند، اما همیشه چنین اظهاراتی را با این جمله توصیف می‌کنند که «همه گزینه‌ها روی میز است.» این جمله به این معنی است که اگر کشورهای دیگر به خواسته‌های آمریکا، هرچند این خواسته ها غیرمنطقی باشند، تن ندهند، واشنگتن ممکن است آنها را بمباران کند. مقام های آمریکایی سال‌ها از سازمان تروریستی و بی رحم، مجاهدین خلق (منافقین) که هدفش سرنگونی حکومت ایران است، حمایت کرده اند.

در نهایت، آمریکا می‌خواهد پایان حکومت فعلی ایران را ببیند و یک دولت دست نشانده جایگزین آن شود که دستورات آمریکا را انجام می دهد. این همان چیزی است که در سال ۱۹۵۳ اتفاق افتاد. آمریکا در این سال دولت منتخب دموکراتیک ایران را سرنگون کرد و شاه ظالم را روی کار آورد. رژیم سرکوبگر شاه، چندین دهه دوام آورد تا اینکه انقلاب مردمی آن را سرنگون کرد. آمریکا علاقه ای به استقلال هیچ ملتی ندارد مگر اینکه آن کشور شکلی از حکومت را انتخاب کند که تمام خواسته های واشنگتن را دنبال کند.

سوال: اساسا نقش غرب و متحدانش به ویژه آمریکا و نهادهای اطلاعاتی مانند سیا و موساد را در ناآرامی ها و اغتشاشات اخیر ایران چگونه ارزیابی می کنید و نظر شما درباره ادعای حمایت آمریکا از مردم و زنان ایران و حقوق بشر با توجه به رویکرد دوگانه واشنگتن در قبال کشورها از جمله عربستان سعودی، چیست؟

پاسخ: سیا و موساد هر دو به خاطر اقدامات خشونت آمیز، نقض قوانین بین المللی و جنایات علیه بشریت، شناخته شده اند. ناآرامی ها در ایران ممکن است توسط این سازمان های جنایتکار ایجاد نشده باشد، اما آنها قطعا از این فرصت (سوء) استفاده کرده اند تا اوضاع را برای مردم ایران و دولت این کشور بدتر کنند.

ایران جمعیت بزرگی دارد و در هر کشوری با این وسعت، افرادی خواهان تغییر در سیاست های دولت هستند. آنها حق دارند برای این تغییرات تظاهرات مسالمت آمیز داشته باشند اما خشونتی که هر از چند گاهی در برخی مناطق ایران رخ داده است سازگار با خواسته ایرانیانی که خواستار تغییر هستند، نیست. شکی نیست که نفوذ خارجی عمدتا و نه منحصرا از سوی سیا یا موساد پشت این خشونت ها هستند.

سوال: نظر شما درباره ادعای حمایت آمریکا از مردم و زنان ایران و حقوق بشر با توجه به رویکرد دوگانه آمریکا در قبال کشورها از جمله عربستان سعودی، چیست؟

پاسخ: آمریکا در مطالبه حقوق بشر بسیار گزینشی عمل می کند. عدم توجه به نقض فاحش حقوق زنان و مخالفان توسط عربستان سعودی تنها یک نمونه در این رویکرد گزینشی است. آمریکا از تمام جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت اسرائیل حمایت مالی می کند و از نقض وحشتناک و مداوم حقوق اولیه بشری مردم فلسطین حرفی نمی زند. حتی در داخل مرزهای خود، آمریکا نمی تواند حقوق اولیه بشری را برای زنان و رنگین پوستان فراهم کند. این امر در قوانین سرکوبگرایانه در مورد زنان، و رفتار شدید (خشن) پلیس در جوامع عمدتا سیاهپوست و تعداد نامتناسب سیاهپوستان و سایر مردم در در زندان های آمریکا مشهود است.

با این حال، سیاستمداران آمریکا با افتخار اعلام می کنند که این کشور پرچمدار راه آزادی و دموکراسی است و سایر جهان باید از آن الگوبرداری کنند. این ادعا به اندازه اظهارات مشابه مقامات آمریکا مبنی بر اینکه رژیم آپارتاید اسرائیل تنها دموکراسی در خاورمیانه است، بی معنی است.

سوال: دولت بایدن از ابتدای حوادث داخلی ایران، اعلام کرد که بر این مساله متمرکز است نه بازگشت به برجام و درباره مذاکرات وین نیز بدون اشاره به نقض برجام از سوی دولت آمریکا و درخواست هایش در طول مذاکرات، ایران را مقصر به نتیجه نرسیدن مذاکرات معرفی می کند. اخیرا جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در جمع مخالفان جمهوری اسلامی ایران گفته که برجام مرده است اما به دلایل بسیار نمی‌تواند این مساله را اعلام کند و بلافاصله پس از انتشار این ویدئو، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد دیپلماسی بهترین راه در قبال ایران است. آیا از نظر شما اساسا غرب به ویژه آمریکا عزمی برای به ثمر رسیدن مذاکرات دارد و چرا؟

پاسخ: آمریکا به طرز عجیبی ادعا می کند که این ایران است که در مذاکرات جدی نیست. به نظر می‌رسد سیاستمداران آمریکایی فراموش کرده‌اند که این آمریکا بود که توافق را نقض کرد نه ایران.

آنها فراموش کرده‌اند که ایران پس از نقض توافق از سوی آمریکا، یک سال کامل به تعهدات برجامی خود عمل کرد. پایبندی ایران به برجام باوجود وضع دوباره تحریم‌های ظالمانه از سوی آمریکا بود. به نظر می‌رسد مقامات آمریکایی نمی‌دانند که دولت ایران دلیلی برای اعتماد به سخنان رئیس‌جمهور آمریکا ندارد. ایران متوجه شده است که آمریکا می تواند تعهدات خود را به صورت خودسرانه لغو کند.

همانطور که بایدن به طور غیررسمی اعلام کرده است، آمریکا مایل است بگوید که این توافق مرده است اما انگشت خود را به سمت ایران نشانه می رود و تهران را مسئول این شکست می‌داند. برخی از رهبران در جامعه بین المللی ممکن است از او پیروی کنند، اما برخی دیگر، ریاکاری این اتهام را تشخیص خواهند داد.

سوال: آمریکا همزمان درصدد است پای ایران را به جنگ اوکراین با ادعای استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی باز کند در حالیکه ایران بارها اعلام کرده است که با روسیه همکاری دفاعی دارد و پهپادهای ارسالی مربوط به قبل از جنگ اوکراین بوده و سیاستش در قبال این جنگ، احترام به تمامیت ارضی اوکراین، عدم ارسال سلاح به طرفین درگیر، توقف جنگ و پایان دادن به آوارگی مردم است. نظر شما در باره این اقدام آمریکا و فضاسازی هایش چیست؟

پاسخ: آمریکا در اظهارات جدید خود در رابطه با برجام اعلام کرده که ایران باید اقدامات «بی‌ثبات‌کننده» خود در سراسر خاورمیانه را متوقف کند. در حقیقت، این آمریکا است که با حمایت از جنگ عربستان سعودی علیه یمن، فعالیت تروریستی علیه دولت سوریه و حمایت از جنایات اسرائیل علیه فلسطینیان، دائماً باعث بی‌ثباتی در منطقه می‌شود. آمریکا میلیاردها دلار تسلیحات به عربستان سعودی می فروشد و میلیاردها دلار سلاح به اسرائیل می دهد. با این حال واشنگتن نمی خواهد سایر کشورها آزادانه با یکدیگر تجارت کنند.

توافقات تجاری ایران با روسیه نگرانی آمریکا نیست. ایران قادر است با هر کشوری که بخواهد تجارت کند و اتحاد تجاری و نظامی ایجاد کند. دولت ایران موضع خود را درباره جنگ روسیه با اوکراین به صراحت اعلام کرده است، اما دولت آمریکا می‌خواهد ایران را به دست داشتن به هر امری که واشنگتن با آن مخالف است، متهم کند.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره