چاپ کردن این صفحه .
پنج شنبه, 15 مهر 1400 ساعت 17:50
  • .

وزیران دفاع اروپای شرقی خواهان حضور نظامی آمریکا در منطقه خود شدند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

پنتاگون اعلام کرد، وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه در پنتاگون با همتای لهستانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش نسیم امروزبه نقل از ایسنا، به نقل از سایت وزارت دفاع آمریکا، لوید آستین، رئیس پنتاگون در جریان دیدار با ‌ماریوسز بلاچزک، همتای لهستانی‌اش گفت: کشورهای ما از پیوند ویژه‌ای برخوردارند که به دوران بنیان‌گذاری آمریکا برمی‌گردد. ما دوشادوش سربازان لهستانی در عراق و افغانستان جنگیدیم. من شخصا در کنار سربازان لهستانی جنگیده‌ام و همیشه شجاعت و حرفه‌ای بودن آنها را به یاد خواهم داشت.

وی افزود: روابط ما طی ۲۰ سال از خودگذشتگی مشترک عمیق شده و آمریکا همیشه قدردان این از خودگذشتگی‌ها خواهد بود. هنگامی که لهستان در سال ۱۹۹۹ میلادی به ناتو ملحق شد، بر تعهد عمیق خود به امنیت متقابل ائتلاف ما تاکید کرد. در سال ۲۰۱۴ میلادی هنگامی که جو امنیتی در اروپا متزلزل‌تر شده بود، آمریکا استقرار نیروهای جنگی چرخشی را در سراسر جناح شرقی ناتو آغاز کرد و بخش اعظم این برنامه در لهستان صورت گرفت و ما تا به امروز این کار را ادامه داده‌ایم.

لوید آستین اظهار کرد: آمریکا و لهستان سال گذشته توافق "همکاری دفاعی پیشرفته" را امضا کردند که حتی حمایت‌های بیشتری را از نیروهای آمریکایی که در لهستان خدمت می‌کنند، فراهم می‌کند. این نمونه عالی از تعهد شما به مسؤولیت مشترک است و ما مشتاقیم تا این روابط مهم را که بر پایه ارزش‌ها و تاریخ مشترک قرار دارند، تقویت کنیم.

وی گفت: آمریکا و لهستان بیش از گذشته به امنیت جمعی ناتو و ثبات منطقه به ویژه در جناح شرقی ناتو متعهد هستند. ما به همکاری برای تقویت توانایی‌های دفاعی و بازدارندگی ناتو و همچنین تضمین اینکه این پیوند ترانس آتلانتیک همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند، ادامه می‌دهیم.

‌ماریوسز بلاچزک به نوبه خود گفت: مشارکت پایدار و محکم آمریکا در اروپا به ویژه در جناح شرقی ناتو برای انسجام این ائتلاف، بازدارندگی موثر و ثبات کل منطقه اروپا-آتلانتیک اساسی و ضروری است. در همین راستا، حضور نظامی آمریکا در لهستان همچنان یکی از ارکان اصلی همکاری دوجانبه کنونی و آتی ما و همچنین یکی از ارکان اساسی واکنش مشترک ما به چالش‌های امنیتی برای ناتو خواهد بود. ما از پیشرفت‌های حاصل شده تا به این لحظه در تقویت روابط دفاعی‌مان عمیقا خشنود هستیم.

وی افزود: می‌خواهم بر اجرای نرم کنونی توافق همکاری دفاعی پیشرفته و برنامه‌های مربوطه‌اش که اساس افزایش حضور نظامی آمریکا در خاک لهستان را تشکیل می‌دهد، تاکید کنم. ما همچنین به انجام تلاش‌های شدید برای تقویت توانایی‌های دفاعی‌مان از طریق خرید تجهیزات نظامی ساخت آمریکا از جمله جنگنده‌های اف-۳۵، تانک‌های آبرامز و سامانه دفاعی پاتریوت ادامه خواهیم داد.

از طرفی، خبرگزاری فرانسه گزارش داد، وزیران دفاع اروپایی شرقی اعلام کردند، بهترین راه برای رقم زدن توازن امنیتی در منطقه و بازدارندگی سیاست‌های خصمانه روسیه افزایش حضور نظامی آمریکاست.

این مساله در جلسه‌ای با عنوان "زندگی در سایه روسیه؛ چطور بازدارندگی سیاست خصمانه روسیه انجام می‌شود؟" مطرح شد که چهارشنبه در حاشیه نشست هفتمین همایش امنیتی ورشو در لهستان برگزار شد.

در جلسه مذکور وزیر دفاع لهستان گفت، امنیت اروپا به شکل واضحی به دلیل سیاست نظامی روسیه متزلزل شده است. مسکو موضع بین‌المللی خود را براساس قدرت نظامی، تهدیدات نظامی مستقیم و غیرمستقیم بنا کرده و از ابزارهای مختلف برای فشار بر جامعه جهانی استفاده می‌کند.

او افزود: اروپا نیاز به استراتژی دفاعی فعال برای مقابله با آن دارد و باید ابهامات درباره آنچه روسیه بعد از آن انجام خواهد داد، رفع شود. ما مطمئن نیستیم اوضاع چطور تغییر می‌کند؛ اما مسلما باید آماده سناریوهای مختلف باشیم.

کال لانیت، وزیر دفاع استونی نیز گفت، بهترین بازدارندگی مقابل روسیه همان افزایش حضور نظامی آمریکاست. روسیه طبعا تمایل دارد توجه آمریکا روی مکانی دیگر در اقیانوس آرام باشد نه در منطقه ما.

او افزود: ما نیاز به صحبت درباره نوع پیامی که به روسیه خواهیم فرستاد، داریم. باید پیام ما مشترک، قوی و یکپارچه باشد.

مسؤول وزارت دفاع رمانی به نیابت از رمانی گفت: بهترین حمایت کشور ما علیه روسیه حضور نظامی آمریکاست و حضور نیروهای دفاعی بیشتر در دریای سیاه به منزله پیامی قوی به روسیه است.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn