اخبار برگریده
پنج شنبه, 09 فروردين 1403 16:09

پنج شنبه, 09 بهمن 1399 ساعت 17:43
  • .

ظریف: سیاست های آمریکا برای منطقه فاجعه بار بود

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

وزیر خارجه ایران خطاب به دولت بایدن خواست از اشتباهات گذشته درس بگیرد و با بازگشت به برجام بپذیرد که سیاست فشار حداکثری در قبال ایران کارساز نبوده است.

به گزارش نسیم امروزبه نقل از خبرگزاری مهر، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در مصاحبه با راشاتودی، در پاسخ به سؤالی درباره رویکرد دولت جدید آمریکا در قبال ایران و منطقه گفت: ما همچنان بر این باوریم که نه تنها سیاست‌های دولت ترامپ بلکه سیاست‌های دولت‌های پیشین آمریکا برای منطقه فاجعه‌بار بوده است.

وی با اشاره به لزوم تغییر رویکردهای آمریکا در قبال ایران، افزود: زمان آن رسیده است که دولت جو بایدن نه به واسطه خوش قلبی بلکه به دلیل ناکام بودن این سیاست‌ها، آنها را کنار بگذارد. ترامپ با نیت واضحِ به زانو درآوردن ایران، سیاست «فشار حداکثری» را در پیش گرفت اما شکست خورد و هرکس که عقل سلیم داشته باشد، چنین سیاست‌هایی را کنار می‌گذارد.

وزیر خارجه ایران در ادامه افزود: فکر نمی‌کنم آنها بتوانند یک توافق بهتر و جامع‌تر از برجام پیدا کنند زیرا اگر می‌توانستیم توافق بهتری در مقایسه با برجام حاصل کنیم؛ همان پنج سال پیش و قبل از اینکه در نتیجه اقدامات ترامپ چنین شرایطی به وجود آید، به آن دست پیدا می کردیم.

ظریف در پاسخ به چگونگی اطمینان ایران از پایبندی آمریکا به برجام در صورت بازگشت مجدد به این توافق، گفت: ما در حقیقت فشارهایی را به آنها وارد کردیم. وقتی آمریکا تصمیم گرفت ما را به دلیل پایبندی به توافق تنبیه کند، ما ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده داشتیم، امروز چهار هزار کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده داریم.

وی ادامه داد: این توافق مکانیسم‌هایی برای تنبیه هریک از طرف‌هایی دارد که آن را نقض کنند. دولت ترامپ اوضاع را از زمانی‌که برجام امضا شد، بدتر کرد. وقتی توافق را ترک کرد ما فقط سانتریفیوژهای IR۱ با توانایی بسیار اندک برای غنی‌سازی اورانیوم داشتیم اما هم‌اکنون در حال ساخت سانتریفیوژهای IR۶ هستیم که توانمندی غنی‌سازی اورانیوم آن ۲۰ برابر بیش از IR۱ است.

ظریف بار دیگر به شرایط ایران برای بازگشت به تعهدات کامل برجامی اشاره کرد و گفت: اگر آمریکا به طور کاملاً موثر و به نفع مردم ایران، به برجام بازگردد و بپذیرد که سیاست فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی شکست خورده است، ما نیز آمادگی داریم به طور کامل به مفاد برجام بازگردیم.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره