چاپ کردن این صفحه .
سه شنبه, 22 مهر 1399 ساعت 08:40
  • .

توافق تهران و بغداد برای آزاد کردن منابع مالی ایران

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مثبت بودن رایزنی هایش با مقامات عراقی گفت: با بانک مرکزی و بانک تجارت عراق بر سر آزاد کردن منابع مالی کشورمان به توافق رسیده است.

به گزارش نسیم امروز به نقل از ساعت 24؛ عبدالناصر همتی درباره نتائج مذاکراتش با مقامات عراقی گفت: جلسه مشترک سه جانبه با روسای بانک مرکزی و بانک تجارت عراق منجر به توافق بر سر آزاد کردن منابع مالی ایران با هدف خرید کالاهای اساسی برای کشور شده است.

وی جلسه مشترک خود را با «مصطفی غالب مخیف» رییس بانک مرکزی و «سالم جواد عبدالهادی چلبی» رییس بانک تجارت عراق را در این راستا مهم ارزیابی کرد و افزود: در این جلسه در باره تبادلات تجاری گفت وگوی مفصلی صورت گرفت.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در نتیجه صادرات برق و گاز به عراق، منابع مالی چشمگیری در بانک‌های عراق دارد.

وی با بیان اینکه متعاقب جلسه سه جانبه، با «مصطفی الکاظمی» نیز جلسه داشته است اظهار کرد: نخست وزیر عراق از حصول این توافق ابراز خرسندی و استقبال کرده است. الکاظمی قول داده است که به طور هفتگی روند انجام این توافق را میان دو کشور پیگیری کند.

همتی ابراز امیدواری کرد که با توافق‌های انجام شده گام‌های مثبتی در توسعه روابط اقتصادی و بانکی با کشور دوست و برادر عراق برداشته شود.

به گفته وی، جمهوری اسلامی ایران در چارچوب این توافق، بنا دارد بر اساس نیازهای خود، از این منابع مالی مالی برداشت کند.

همتی خاطر نشان کرد: این کالاها به دلیل اینکه جزو نیازهای اساسی کشور است معاف از تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا هستند.

رییس کل بانک مرکزی مانع اساسی در برداشت از این منابع مالی را در حوزه اجرایی دانست و گفت: بانک تجارت عراق و معذوریت‌هایی که بانک مرکزی عراق قبلا داشت با توافق امروز برطرف شدند.

عبدالناصر همتی امروز دوشنبه در راس هیاتی سفر یک روزه‌ای به بغداد انجام داده و طی آن با «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر، «علی عبدالامیر علاوی» وزیرداریی، مصطفی غالف مخیف روسای بانک مرکزی و سالم جواد عبدالهادی چلبی رییس بانک تجارت عراق دیدار و رایزنی کرد.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn