اخبار برگریده
پنج شنبه, 09 فروردين 1403 23:17

دوشنبه, 01 اسفند 1401 ساعت 12:14
  • .

روایتی از شکنجه‌گری زندان طاغوت در موزه عبرت خراسان‌شمالی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نمایشگاه موزه عبرت که برای تبیین جنایات ساواک برپا شده فرصتی مناسبی برای آشنایی شهروندان با اقدامات غیر انسانی رژیم طاغوت علیه مردم است.

به گزارش نسیم امروز به نقل از ایرنا، نمایشگاه موزه عبرت به مناسبت گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برای تبیین جنایات و وحشی گری‌های عوامل رژیم منحوس پهلوی در شکنجه مبارزان انقلابی بازسازی و در محل مجتمع فرهنگی ایثار بجنورد از ۲۰ بهمن سالجاری برپا شده است.

نمایشگاه موزه عبرت با هدف آشنایی نسل جوان و نوجوان با ماشین سرکوب حکومت پهلوی و معرفی شخصیت‌های برجسته انقلاب برپا شده و با روایت‌گری و تصویرسازی زندان‌های پیش از انقلاب که محل شکنجه مبارزان انقلابی بود، در معرض دید قرار داده است.

این نمایشگاه تا پایان 5 اسفند ماه جاری صبح‌ها ساعت ۹ تا ۱۱ ویژه بخش اداری و آموزشی استان و عصرها ساعت ۱۶ تا ۲۱ به روی عموم علاقه‌مندان در محل مجتمع فرهنگی ایثار بجنورد دایر است.

موزه عبرت ایران در سال ۱۳۱۱ ساخته شده است. ساختمانی در محوطه باغ ملی تهران است که در زمان حکومت پهلوی توقیفگاه، زندان موقت شهربانی، زندان زنان و بعد زندان کمیتهٔ مشترک ضد خرابکاری نام گرفت‌و توسط ساواک برای بازجویی و شکنجه مخالفین حکومت پهلوی مورد استفاده بود.

در پی دستور محمدرضا شاه پهلوی کمیته مشترک ضد خرابکاری (ساواک – شهربانی) در تاریخ چهارم بهمن ماه ۱۳۵۰ تأسیس گردید. در دوران محمد رضا پهلوی این زندان از سوی سازمان‌ها مختلف امنیتی و انتظامی خصوصاً ساواک و کمیتهٔ مشترک ضدخرابکاری جهت بازداشت و شکنجهٔ زندانیان سیاسی مورد استفاده قرار می‌گرفت.آویزان کردن از سقف، دستبند قپانی، آویزان کردن صلیبی، شوک الکتریکی، آپولو، سوزاندن نقاط حساس بدن با فندک و شعله شمع، قفس هیتردار، صندلی هیتردار، باتوم برقی، شلاق با کابل برقی از متداول‌ترین شکنجه‌های ماموران شکنجه کمیته بودند. در سال ۱۳۷۹ تعطیل و تبدیل به موزهٔ عبرت ایران شد و زندان اوین جایگزین آن شد.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.





یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره