اخبار برگریده
پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403 16:06

یکشنبه, 07 اسفند 1401 ساعت 10:48
  • .

درمان معتادین خراسان شمالی در 127 مرکز درمان مستقیم اعتیاد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی گفت: ۳۰ هزار معتاد استان زیر پوشش ۱۲۷ مرکز درمان مستقیم اعتیاد قرار دارند و با داروهای ترک اعتیاد(آگونیست) درمان می‌شوند.

به گزارش نسیم امروز، ابوالحسن نجفی اظهار کرد: این افراد داروهای ترک اعتیاد خود را از مراکز درمان اعتیاد زیر نظر اداره کل بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی استان دریافت می‌کنند.

وی افزود: نظارت بر نام نویسی و توزیع دارو های "آگونیست" بین معتادان نیز توسط دانشگاه علوم پزشکی انجام می شود.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی یادآور شد: استفاده از داروی "آگونیست" در درمان اعتیاد محدودیت های خاص خود را دارد به گونه ای که این داروها برای درمان بخشی از معتادین و انواع خاصی از اعتیاد کاربرد دارد و مصرف خارج از ضوابط درمانی این داروها خود آسیب رسان است.

دوپامین یک انتقال دهنده عصبی پیچیده و اصلی است که مسوول بسیاری از عملکردهای جسمی و ذهنی روزانه ما است و آگونیست های دوپامین (DA) داروهایی هستند که با تقلید از عملکرد دوپامین در هنگام پایین آمدن سطح، کار می کنند و این داروها با گول زدن مغز در فکر وجود دوپامین، علائم مربوط به شرایط را بهبود می بخشند.

نجفی تاکید کرد: مداخله مبتنی بر سلایق فردی و فاقد مبانی علمی برای درمان اعتیاد، توسط افرادی که صلاحیت های علمی لازم را در این زمینه ندارند، مورد تایید نیست.

وی با بیان اینکه مراجعات به مراکز ترک اعتیاد برای دریافت شربت "اپیوم" افزایش یافته است، تصریح کرد: گرچه از سال ۹۷ بر اساس مصوبه اعضای ستاد، صدور مجوز جدید برای مراکز درمان سرپایی متوقف شده اما از آنجایی که ظرفیت اکثر مراکز درمان با داروهای آگونیست و شربت تکمیل است، این موضوع توسط ستاد در حال پیگیری است تا در هر شهرستان یک مرکز درمان سرپایی دولتی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ایجاد شود.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی با اشاره به کسب مجوز مرکز ماده ۱۶ شیروان گفت: برای تجهیز این مرکز ۲ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که با بهره برداری از آن ظرفیت پذیرش معتادان متجاهر در استان به ۲۰۰ نفر افزایش خواهد یافت.

نجفی افزود: پیش از این تنها یک مرکز ماده ۱۶ با ظرفیت پذیرش ۱۰۰ نفر در بجنورد فعال بود.

شربت اوپیوم یا همان شربت تریاک یک ماده مخدر است که مانند تریاک دارای خاصیت اعتیاد زایی شدیدی می باشد. این شربت، ترکیبی از تریاک، الکل و آب می باشد که در میان بسیاری از افراد جامعه به عنوان یک داروی ترک اعتیاد گیاهی شناخته می شود.

مراکز بازپروری ماده ۱۶ برای افرادی است که به تهاجر رسیده اند و فاقد سرپناه هستند و شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در هر استان پیگیر موضوعات نگهداری از معتادان متجاهر و ترک اعتیاد به صورت رایگان هستند.

جمعیت این استان یک میلیون نفر است و ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره