اخبار برگریده
جمعه, 10 فروردين 1403 18:08

چهارشنبه, 26 شهریور 1399 ساعت 11:33
  • .

۵۰۰ نیروگاه خورشیدی کوچک در خراسان شمالی ایجاد می‌شود

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

۵۰۰ نیروگاه خورشیدی کوچک ۵ کیلوواتی با کمک کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی استان برای مددجویان زیر پوشش این نهادهای حمایتی ایجاد می‌شود.

به گزارش نسیم امروز، اسماعیل حسین‌پور رییس گروه تحقیقات و انرژی‌های تجدیدپذیر شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی گفت: با اشاره به خرید تضمینی برق تولیدی نیروگاه های کوچک خورشیدی توسط این شرکت، افزود: بنا بود امسال هزار نیروگاه خورشیدی کوچک برای محرومان استان ایجاد شود اما به دلیل محدودیت اعتباری کمیته امداد امام خمینی (ره)، امسال ۵۰۰ نیروگاه ایجاد می شود و مابقی موارد در سال های آینده راه اندازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای راه اندازی این نیروگاه های کوچک به پیمانکاران اجرای طرح آموزش های لازم داده شده است، گفت: ایجاد این نیروگاه های خورشیدی زمانی قابل اجرا خواهد بود که تسهیلات مورد نیاز توسط سازمان های حمایتی مزبور به خانواده های محروم مجری آن اعطا شود و شرکت برق تنها وظیفه آموزش، نظارت فنی و رعایت استانداردها را بر عهده دارد.

حسین پور، اعتبار موردنیاز برای راه اندازی هر نیروگاه کوچک خورشیدی را ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون ریال عنوان کرد و گفت: در بیشتر استان های کشور از جمله خراسان رضوی و جنوبی با حمایت سازمان مدیریت و برنامه ریزی و نیز سازمان های حمایتی، تسهیلات اجرای این طرح به مددجویان داده شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه خراسان شمالی استانی کم درآمد و محروم است این اقدام باید با حمایت بیشتری انجام شود تا خانوارهای زیر پوشش از این طریق به درآمد پایدار برسند و برق تولیدی خود را به صورت تضمین شده به این شرکت بفروشند.

حسین پور اظهار داشت: از سال ۹۷ تاکنون ۵۲ نیروگاه خورشیدی کوچک در این استان توسط بخش خصوصی ایجاد شده که چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال بابت خرید انرژی تولیدی آن در خرداد و تیرماه امسال به حساب مالکان این نیروگاه ها واریز شده است.

وی شمار نیروگاه های خورشیدی منصوبه در ادارات و سازمان های استان را نیز ۲۸ فقره عنوان کرد و افزود: طبق شیوه نامه ابلاغی معاون اول رییس جمهوری، همه دستگاه ها و ادارات دولتی موظف هستند که حداقل ۲۰ درصد برق مصرفی خود را از انرژی های تجدیدپذیر تامین کنند در غیر این صورت هر کیلووات ساعت مصرف برق آن ها با قیمت آزاد ۱۰ هزار و ۴۰۰ ریال محاسبه خواهد شد.

رییس گروه تحقیقات و انرژی های تجدیدپذیر شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی اظهار داشت: تفاهمنامه ای با نام طرح «برکت آفتاب» برای ساخت ۲ هزار نیروگاه خورشیدی در منازل مددجویان کمیته امداد و بهزیستی خراسان شمالی در سال ۹۶ منعقد شده بود که قرار بود برای سال ۹۸، هزار نیروگاه خورشیدی و برای سال ۹۹ نیز هزار نیروگاه دیگر ساخته شود اما به علت نبود اعتبارات لازم اجرایی نشد.

حسین پور افزود: سال گذشته هزار و ۳۵۰ خانواده مددجوی کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی خراسان شمالی به این شرکت معرفی شدند که منزل هزار و ۲۰۰ خانواده از لحاظ فنی و ساختگاه احداث نیروگاه مورد تایید قرار گرفت اما به دلیل تخصیص نیافتن اعتبار لازم از طرف اداره های مرتبط، اجرای طرح محقق نشد.

وی گفت: ساخت هر نیروگاه خورشیدی برای مددجویان، طبق برآوردهای سال ۹۷، ۲۵۰ میلیون ریال هزینه دربرداشت و حال آنکه این رقم اکنون به ۵۵۰ تا ۶۰۰ میلیون ریال افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: با این وجود برای آن تعداد معدود از مددجویان که در اوایل سال ۹۷ نیروگاه خورشیدی ۵ کیلوواتی راه اندازی کردند به ازای هر ۲ ماه تولید انرژی امسال حدود ۴۰ میلیون ریال به حساب آنها واریز می شود که با بخشی از آن می توانند اقساط تسهیلات ماهانه ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال را که برای ساخت نیروگاه خورشیدی دریافت کرده اند، پرداخت کنند.

در مجموع ۹۲ نیروگاه خورشیدی در خراسان شمالی با ظرفیت هزار و ۱۲۰ کیلووات وجود دارد که در این نیروگاه ها در طول سال ۲ میلیون و ۲۵۸ هزار کیلووات انرژی، معادل برق مصرفی ۹۰۴ خانواده تولید می شود.

شرکت برق خراسان شمالی ۳۶۷ هزار مشترک دارد که از این تعداد ۳۰۸ هزار مشترک معادل ۸۴ درصد مشترکان بخش خانگی، ۴ درصد ادارات و دستگاه‌های خدمات رسان، یک درصد بخش کشاورزی، کمتر از یک درصد صنعتی و ۱۰ درصد سایر مصارف است./ ایرنا

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره