اخبار برگریده
جمعه, 10 فروردين 1403 09:53

دوشنبه, 25 مهر 1401 ساعت 08:18
  • .

هیات تجاری خراسان‌شمالی به ترکمنستان اعزام شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی از اعزام هیات تجاری این استان به ترکمنستان خبرداد.

به گزارش نسیم امروز، سعید پورآبادی گفت: هیات تجاری متشکل از سرمایه گذاران استان با هدف افزایش روابط تجاری، بهره‌برداری اقتصادی و شناسایی ظرفیت‌های طرفین امروز (دوشنبه) به ترکمنستان اعزام شد.

وی اظهارداشت: این هیات متشکل از ۳۰ نفر از سرمایه‌گذاران در بخش های مختلف کشاورزی، صنایع غذایی و بازرگانی خارجی است که برای برقراری ارتباط تجاری هرچه بیشتر تلاش خواهند کرد.

پورآبادی افزود: مهمترین خواسته استان ایجاد گذرگاه مرزی بین خراسان شمالی و ترکمنستان است که در این سفر پیگیری می شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی افزود: این هیات تجاری به مدت پنج روز در ترکمنستان حضور خواهند داشت و نحوه صادرات و ارتباط با تجار آنان را تسهیل گری می کنند.

وی عنوان کرد: نشست با سفیر جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد، پیگیری تفاهم نامه ها با استان آخال، تشریح ظرفیت های خراسان شمالی و کشور ترکمنستان برای تجار ترکمنستانی و بازدید میدانی از فضای تجاری و فرصت های تجاری استان آخال از دیگر برنامه های مهم این هیات تجاری است.

پورآبادی بر تقویت ارتباط تجاری با کشورهای مختلف تاکید کرد و افزود: هرچه این مهم افزایش یابد باعث رشد اقتصادی و ارز آورزی مناسب برای استان خواهد شد.

وی به تفاهم نامه هایی در سفر قبلی هیات تجاری استان به ترکمنستان اشاره کرد و گفت: در این راستا تاکنون تفاهم نامه و قراردادهایی از سوی دانشگاه بجنورد، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل صنعت، معدن و تجارت و اداره کل حفاظت محیط زیست استان انجام شده است که در این سفر پیگیری می شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی اضافه کرد: گرچه مرز مشترک بین این استان و ترکمنستان سال‌هاست به‌عنوان فرصتی برای توسعه اقتصادی مطرح است اما در حال حاضر تجار این خطه با داشتن ۲۸۱ کیلومتر مرز با این کشور و مشترکات فرهنگی بهره چندانی از ظرفیت بازار همسایه ندارند.

وی ایجاد گذرگاه مرزی را مهمترین خواسته این هیات تجاری دانست و بیان کرد: باید توجیه اقتصادی گذرگاه پرسه سو در مرز ۲ کشور به خوبی تشریح شود.

پورآبادی ادامه داد: اگر زیرساخت لازم برای سرمایه گذاری بین ۲ کشور فراهم شود، سالانه بسیاری از کالاهای استان نه تنها به این کشور بلکه به دیگر کشورهای آسیای میانه صادر خواهد شد.

به گفته وی؛ ۱۶۶ میلیون دلار کالا از خراسان شمالی در نیمه نخست سالجاری به کشور ترکمنستان صادر شده است که به دنبال توسعه این روابط تجاری هستیم.

گذرگاه "پرسه سو" در انتظار بازگشایی

خراسان شمالی بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد اما در تمام طول این مرز مشترک یک گذر مرزی دیده نمی شود تا با تسهیل صادارت این استان به این کشور زمینه توسعه اقتصادی مرز نشینان نیز فراهم شود.

ایجاد گذرگاه "پرسه سو" در مرز بین خراسان شمالی و ترکمنستان از سال ۱۳۸۳ بین مسوولان ۲ کشور مصوب شد، اما این طرح بلاتکلیف مانده بود تا اینکه با رایزنی های دولت سیزدهم در سطح ملی و استانی جانی دوباره گرفت.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در سفر ۱۱ تیرماه به خراسان شمالی نیز بر ایجاد بازارچه مرزی در منطقه پرسه سو راز و جرگلان تاکید کرد و تعمیق روابط با همسایگان از اولویت های سیاست خارجی جمهوری اسلامی دانست که راه اندازی این گذر مرزی نیز در این راستا حمایت می شود.

مهدی صفری عنوان کرد که رییس جمهور در سفر اخیر خود به خراسان شمالی بر ایجاد بازارچه مرزی تاکید داشت و با توجه به اینکه پنج نوبت با رییس جمهور این کشور ملاقات داشته است این موضوع را هم پیگیر بودند.

اعزام و پذیرش هیات های تجاری یک اقدام ارزشمند دولت سیزدهم در زمینه مراودات بازرگانی است و در یکسال گذشته هیات تجاری استان به کشور ارمنستان، قزاقستان و روسیه اعزام شده اند.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره