اخبار برگریده
چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403 22:26

پنج شنبه, 29 خرداد 1399 ساعت 09:10
  • .

تولید پیله کرم ابریشم توسط مسجدیان روستای قلی جاجرم

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مدیر کانون فرهنگی هنری امام علی (ع) مسجد صاحب الزمان (عج) روستای قلی از توابع شهرستان جاجرم از توسعه نوغانداری و پرورش اشتغالزایی برای 31 خانواده این روستا خبر داد.

به گزارش گروه دریافت نسیم امروز، علی اصغر نورانی با اعلام این خبر گفت: باتوجه به قابلیت و استعداد پرورش پیله کرم ابریشم در این روستا، طرح راه اندازی زمینه تولید بیشتر این محصول و توسعه نوغانداری و نیز ایجاد اشتغال در این منطقه، تدوین و ارائه شد.

وی افزود: با ارائه طرحی در سال 97 به جهاد کشاورزی توانستیم با اعتباری که پیش از این و در سفر پر برکت مقام معظم رهبری به استان خراسان شمالی برای تولید پیله کرم ابریشم و توسعه نوغانداری در این منطقه تصویب شده برای 31 خانواده روستا زمینه اشتغال در این حوزه را فراهم آوریم.

وی همچنین ادامه داد: براین اساس در سال گذشته 31 جایگاه پرورش کرم ابریشم (تلنبار) همراه با 150 بسته تخم نوغان و 30 هزار نهال انواع درخت توت با هزینه هرکدام از جایگاه ها معادل 15 میلیون تومان احداث و بستر تولید آغاز شد.

نورانی، در ادامه مطلب فوق افزود: با اجرای این طرح که ضمن مشارکت اهالی مسجد با دهیاری و جهاد کشاورزی در روستا به طور میانگین برای 3 نفر در هر خانواده ایجاد اشتغال شد.

وی مرحله برداشت پیله تر از زمان تفریخ (مرحله تبدیل تخم نوغان به لارو) و ارائه به بازار را 22 تا 25 روز اعلام کرد واظهار داشت: هربسته تخم نوغان در سال گذشته محتوی 18 هزار تخم بوده که ازهر بسته 35 تا 45 کیلوگرم به طور متوسط پیله تر برداشت شده که هر کیلو را به مبلغ 29 هزار تومان به فروش رفت.

نورانی در تکمیل مطالب فوق با بیان اینکه در سال جدید به دلیل افزایش تعداد تخم نوغان در هر بسته و افزایش قیمت خرید پیله به مبلغ 70 هزار تومان از رشد محصول و نیز افزایش درآمد حاصل برای خانواده ها نسبت به سال گذشته خبر داد.

وی پروش قارچ و راه اندازی کارگاه تولید فرش و گلیم را به برنامه های آتی این کانون برای فعالان و اهالی روستا اعلام کرد.

نورانی همچنین در بخشی دیگر به کار تشکیلاتی و مشارکت کانون فرهنگی هنری امام علی(ع) با دهیاری و خانه بهداشت روستا در مقابله با شیوع کرونا در این منطقه اشاره کرد و از تشکیل ستادی به همین منظور و راه اندازی ایستگاه امنیت و بررسی سلامت افراد بویژه کنترل افراد غیر بومی، ضدعفونی معابر روستا و مدارس، تهیه بسته های معیشتی و توزیع آن بین مردم نیازمند، تهیه پک های بهداشتی و توزیع آن بین 352 خانواده روستا و نیز ذبح گوسفند، طبخ و توزیع غذای گرم بین خانواده ها را از اهم اقدامات همدلانه و کمک های مؤمنانه در این رابطه نام برد.

گفتنی است: روستای قِلی از توابع شهرستان جاجرم طبق آخرین آمار یکهزار و 400 نفر جمعیت دارد .

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره