اخبار برگریده
جمعه, 10 فروردين 1403 14:55

سه شنبه, 14 بهمن 1399 ساعت 10:31
  • .

تفکر دولت «ما نمی‌توانیم» است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نماینده مردم تهران در مجلس نهم با بیان اینکه سیاست‌های کلی در دولت روحانی به فراموشی سپرده شد، گفت: سران دولت و شخص رئیس‌جمهور و بعضا معاونین وزیر، به دولت با چشم طعمه نگاه می‌کردند.

به گزارش نسیم امروز به نقل از خبرگزاری مهر، محمد سلیمانی نماینده مردم تهران در مجلس نهم در پاسخ به سوالی در خصوص تطابق عملکرد دولت با سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی رهبر انقلاب، اظهار کرد: سیاست‌های کلی نظام را همه جریانات سیاسی و کارشناسان تائید می‌کنند زیرا سیاست‌هایی است که ایران را به مراحل پیشرفت و تمدن نزدیک می‌کند و اگر اجرا شود موجب خواهد شد که کشور در حوزه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی راه‌های میانبر را برود و ملت ایران را به نقطه اوج و اعتبار برساند.

سلیمانی با بیان اینکه پیاده‌سازی این سیاست‌ها عمدتاً برعهده دولت و مجلس قرار دارد، گفت: مجلس در این زمینه باید قانونگذاری و از طرف دیگر دولت هم اجرا کند. چند سالی است که رهبر انقلاب مجمع تشخیص مصلحت نظام را هم در فرآیندهای اجرایی این سیاست‌ها دخالت داده‌اند. مجمع در این راستا قوانین مصوب را بررسی می‌کند و کار نظارتی انجام می‌دهد تا مفاد سیاست‌های کلی در قوانین مصوب رعایت شده باشد.

وی با تاکید بر اینکه برنامه‌های ۵ ساله توسعه هم باید با سیاست‌های کلی همخوانی داشته باشد، گفت: در اینجا نقش مجلس، دولت و سپس هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص بسیار پررنگ است. سیاست‌های کلی نظام در برنامه و بودجه سالانه هم باید رعایت شود.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم تاکید کرد: سیاست‌های کلی در حوزه صادرات، واردات، سیاست خارجی و ارتباط با کشورهای منطقه تکالیفی را تعیین کرده است و در برنامه و بودجه کشور باید راهکارها و زمینه‌های اجرایی آن در نظر گرفته شود.

تحریم به جدایی بودجه از نفت کمک کرده است

سلیمانی تصریح کرد: در مجلس و دولت، همه از سیاست‌های کلی نظام حرف می‌زنند و تلاش می‌کنند سیاست‌های کلی به مرحله عملی برسد اما در این مسیر چند مشکل وجود دارد. یکی از سیاست‌های کلی نظام فاصله گرفتن از بودجه نفتی و یک سیاست تحول‌آفرین و جراحی بزرگ اقتصاد است. تحریم نیز به مساله جدایی از بودجه نفتی کمک کرده است ولی باز هم جای کار دارد.

وی افزود: ما در سیاست‌های کلی نظام داریم که مقداری از درآمدهای نفتی باید به صندوق توسعه ملی برود. این سیاست باید تحقق پیدا کند ولی در این سال‌ها، پیچ و مهره اجرای این سیاست‌ها کمی شُل شده است. ما باید در مراحل گذر از وضعیت اقتصادی ناهنجار، غیرمتعارف و لرزان به سمت یک اقتصاد پایدار و مقاومتی برویم و در این مسیر یکسری دردها را تحمل کنیم.

نماینده ادوار مجلس با تاکید بر اینکه اگر مقداری انقباضی در کارها عمل کنیم آینده روشن‌تری خواهیم داشت، گفت: امروز مجلس درگیر بودجه ۱۴۰۰ است. مجلس باید تلاش کند هزینه‌های جاری در بودجه سالانه بیخودی افزایش پیدا نکند زیرا اگر هزینه‌های اجرایی افزایش یابد کار دست همه می‌دهد.

سلیمانی تاکید کرد: بحث مدیریت واردات و جلوگیری از قاچاق کالا و حداکثری شدن صادرات، باید همانند نورافکن خودش را در بودجه نشان دهد. مثلاً ما نباید خودمان را فریب دهیم و نرخ ارز و فروش نفت را در بودجه به گونه‌ای تعیین کنیم که تحقق آن ممکن نباشد.

دولت روحانی، دولتی پیر و خسته بوده است

وی افزود: یکی از ایرادات ما به دولت آقای روحانی در هفت سال گذشته این است که دولتی خسته، پیر و ناکارآمد است و فردی همچون آقای آخوندی در این دولت می‌گوید افتخار من این است که در دوره وزارتم یک واحد مسکونی هم نساختم.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم تصریح کرد: مجلس و دولت باید تلاش کنند فروش نفت بالا برود و ارزآوری را توسعه دهند. این مسائل چارچوب‌هایی است که در سیاست‌های ملی نظام تعیین شده است ولی این موضوعات نباید سراب و دست نیافتنی باشد. ما دوست داریم اصلاً روزانه ۳ میلیون بشکه نفت بفروشیم اما باید این پیش‌بینی را انجام دهیم که از مقدار فروش نفت، به صندوق توسعه واریز شود. نباید درآمدهای نفتی وارد چرخه اقتصادی شود و اقتصاد ما را نفتی کند.

سلیمانی گفت: دولت باید این مسائل مهم را قبول کند و بگوید میزان فروش نفت در بودجه باید فلان مقدار باشد و از الان هم چاله آن را بکند. هزینه‌ها همواره محقق می‌شود اما رسیدن به درآمدهای پیش‌بینی شده بسیار سخت است و فعالیت زیاد می‌خواهد. مجلس در درآمدها و هزینه‌ها خیلی مراقبت کند تا سیاست‌های کلی نظام مورد رعایت قرار گیرد.

وی افزود: دولت به مفهوم عمومی خودش توان بالایی برای اجرای سیاست‌های کلی نظام دارد زیرا چند میلیون کارمند دارد که بسیاری از این‌ها باانگیزه هستند و می‌خواهند کار کنند. دولت در شرایط کرونایی نشان داد که خیلی بیش از این می‌تواند سبک شود.

نماینده ادوار مجلس گفت: وقتی وزیر در یک وزارتخانه به جای ۸ ساعت کار، ۱۶ ساعت کار کند، کارمندان جزئی هم انگیزه می‌گیرند.

دولتمردان با چشم طعمه به دولت نگاه می‌کنند

سلیمانی گفت: مشکلی که ما با دولت آقای روحانی در این ۷، ۸ سال داشتیم این بوده که سران دولت و شخص رئیس‌جمهور و بعضاً معاونین وزیر، به دولت با چشم طعمه نگاه می‌کنند یعنی نیامدند که خدمتگزاری بکنند بلکه با همه مسائل خیلی لوکس و سطحی برخورد می‌کنند و وقت نمی‌گذارند. زمانی که بدنه دولت این نوع رفتارها را می‌بیند، ناامید می‌شود و نمی‌توانند از انرژی‌شان استفاده کنند.

وی افزود: علت عدم موفقیت دولت آقای روحانی این است که مجموعه هیئت دولت، مجموعه‌ای ناکارآمد بودند. مثلاً ببینید ما در حوزه مسکن عقب مانده هستیم. در این ۸ سال اجازه ندادیم که نیروهای با ظرفیت و متخصص کشور نوآوری و خلاقیت داشته باشند. این تفکری که بر مجموعه دولت حاکم است، تفکر «ما نمی‌توانیم» است.

سیاست‌های کلی نظام در این ۸ سال به فراموشی سپرده شد

نماینده مردم تهران در مجلس نهم با بیان اینکه سیاست‌های کلی نظام در این ۸ سال به درستی اجرا نشد و به فراموشی سپرده شد، گفت: امروز به جای اینکه از فناوری اطلاعات برای مبارزه با قاچاق استفاده کنیم، درگیر بحث‌های بیهوده و سطحی شدیم که مثلاً واتساپ یا اینستاگرام را ببندیم یا نبندیم.

سلیمانی گفت: مجموعه هیئت دولت در این ۸ سال واقعاً ناکارآمد بودند و فقط پشت میزشان نشستند و تمام فکر و ذکرشان این بود که بایدن بیاید یا ترامپ؟ این مسائل مهم است ولی نباید موضوعات کشور را به آنها گره زد.

وی ادامه داد: دولت آقای روحانی ضد سیاست‌های کلی و اقتصاد مقاومتی عمل کرد. دولتی‌ها پایشان روی پایشان انداختند و منتظر این ماندند که در آمریکا و اروپا چه اتفاقی می‌افتد. نتیجه این سیاست‌ها این بود که رکود اقتصادی بر کشور حاکم شد.

نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه سوء مدیریت دولتمردان یازدهم و دوازدهم کار دست خودشان داد، گفت: الان ۸ سال است که روحانی هرچه می‌خواهد بیاید و دستاوردهایش را توضیح دهد نمی‌تواند زیرا چیزی برای گفتن ندارد. فقط می‌تواند به صورت کلی بگوید ما خیلی کار کردیم ما شق‌القمر کردیم. نمی‌تواند بگوید در حوزه مسکن و نفت و گاز چه اتفاقاتی افتاد و چه کارهایی باید می‌کردند و نکردند.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.





یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره