اخبار برگریده
پنج شنبه, 09 فروردين 1403 17:17

چهارشنبه, 08 مرداد 1399 ساعت 08:55
  • .

تعلل در ارائه خدمات الکترونیکی را نمی پذیریم

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 کم‌کاری و تعلل در ارائه الکترونیکی خدمات از هیچ دستگاهی پذیرفته نیست

رییس جمهوری با بیان این که از هیچ دستگاهی کم کاری و تعلل در الکترونیکی کردن خدمات را نمی‌پذیریم، تاکید کرد: دستگاه‌های اجرایی باید داده‌های خود را آزاد کنند تا امکان نقد مردم از دولت بیشتر فراهم شود.

به گزارش نسیم امروز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر سه شنبه در جلسه شورای عالی فناوری اطلاعات گفت: وزرا و رؤسای دستگاه‌های اجرایی مسئول تحقق کامل دولت الکترونیکی هستند و شورای اجرایی نیز هنگام بروز اختلافات نظر، باید ایجاد هماهنگی و رفع تعارض کند.

رییس جمهوری با تاکید بر ضرورت توسعه فناوری اطلاعات و تکمیل هرچه سریعتر دولت الکترونیک، افزود: اگر چه کرونا باعث اختلال در بخشی از فعالیت‌های کشور گردید و قسمت‌هایی نیز آسیب‌های جدی دید اما در حوزه فناوری اطلاعات باعث شد تحول دیجیتالی دولت سرعت بگیرد.

روحانی با برشمردن اهمیت نقش دولت الکترونیکی و تحول دیجیتال در شفافیت، بهره وری و رضایت مندی مردم، اظهار داشت: با تحول دیجیتال در آستانه تحقق مشارکت کامل مردم در حکمرانی هستیم و دستگاه‌های اجرایی باید داده‌های خود را آزاد کنند تا امکان نقد مردم از دولت بیشتر فراهم شود.

وی با تاکید بر اینکه حرف مردم را بشنویم باید خود را در معرض نقد مردم قرار دهیم و داده‌ها و اطلاعات دولت باید در اختیار مردم قرار گیرد، گفت: قانون انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات در دولت تدبیر و امید اجرایی شده و امروز نیز شاهدیم که با دسترسی مردم به این اطلاعات راه بسیاری از تخلفات بسته شده است. البته این کافی نیست و باید در آزادسازی داده و اطلاعات تلاش گسترده‌ای انجام گیرد تا امکان نظارت جمعی مردم بر فرآیندهای دولت میسر شود.

رییس جمهوری پرداخت ۲۰ میلیون وام کرونا تنها با یک درخواست پیامکی را حاصل تعامل چند دستگاه اجرایی دانست و اظهار داشت: در واقع به جای حرکت دادن مردم بین ادارات، داده‌های دیجیتالی حرکت داده شد هم کار مردم سادهتر شد و هم در زمان و هزینه صرفه جویی شد.

روحانی افزود: همانند همین اتفاق در سهام عدالت رخ داد و تحقق یکی از دستاوردهای دولت در آزاد شدن سهام و امکان خرید وفروش آن کاملا الکترونیکی فراهم شد. امروز حتی برای ثبت نام و مشارکت در رونق ملی بازار سهام نیازی به خارج شدن از خانه نیست بیش از ۱.۵ میلیون نفر احراز هویت برخط شده‌اند و در کنار آن امکان دسترسی مردم به بازار سهام و دیدن دارایی‌های خودشان تسهیل شد.

رییس جمهوری ابراز امیدواری کرد: با همکاری سازمان بورس با وزارت ارتباطات و بانک مرکزی واریز الکترونیکی سود سهام و برگزاری مجامع بورسی با امکان مشارکت مردم در نظام تصمیم گیری شرکت‌ها به طور کامل اجرایی شود.

روحانی ایجاد و توسعه زیرساخت جلسات ویدیو کنفرانس در دستگاه‌های اجرایی و کسب‌ وکارها بر بستر شبکه ملی اطلاعات را اقدام مهمی برشمرد که با پیوند دادن آن به بخش آموزش کشور در کنار الزامات فاصله اجتماعی موجب ایجاد تحولی در شیوه سنتی آموزش شده و محدودیت‌های فیزیکی نظام اموزش کشور با دیجیتالی شدن و تحول دیجیتال رفع می‌شود.

وی افزود: روز گذشته اتفاق خوبی در نظام اقتصادی کشور رخ داد و برای اولین بار در کشور اوراق بهادار خزانه سفته و تمبر مالیاتی آن به صورت الکترونیکی و بدون مراجعه به بانک برای تعهد وام کرونای کسب و کارها راه اندازی شد و این موضوع مهمی است که سند دیجیتالی هم ارز سند فیزیکی قابلیت استفاده و کاربری در نظام اقتصادی پیدا کند. این امر هم شفافیت ایجاد می‌کند و هم امکان جعل را از بین می‌برد.

امکان وثیقه گذاری سهام عدالت فراهم شد

روحانی با اشاره به اجرایی شدن امکان وثیقه گذاری سهام عدالت، گفت: امروز مردم می‌توانند با وثیقه گذاری آن کارت اعتباری بانک‌ها را اخذ کنند. اینها همه تحول دیجیتالی است که در دولت تدبیر وامید شتاب گرفته است. اما دو حوزه مهم مالیات و سلامت نیز اتفاقات خوبی افتاده است اما باید این اتفاقات شتاب بیشتری بگیرد و شفافیت و کیفیت خدمات دیجیتالی دولت ارتقا پیدا کند.

رییس جمهوری فراهم شدن امکان پرداخت مالیات بر نقل‌وانتقال املاک مسکونی به صورت الکترونیکی و بدون مراجعه به ادارات دارایی را اقدامی مثبت برشمرد و افزود: این اولین گام در مسیر خدمات کاملاً الکترونیکی مالیاتی است. انواع دیگر مالیات نیز باید کاملا الکترونیکی شود و مردم را برای اخذ مالیات آزار ندهیم و منصفانه از ایشان مالیات بگیریم.

همپوشانی بیمه‌ها تا حد مطلوبی رفع شده است

روحانی، تمدید الکترونیکی دفترچه‌های بیمه و صدور ۲۳ میلیون نسخه الکترونیکی در ایام کرونا را گامی مهم در حذف کاربری دفترچه بیمه دانست و گفت: همپوشانی بیمه‌ها تا حد مطلوبی رفع شده است ولی این حد کفایت نمی‌کند. مردم تنها با همان کارت هوشمند ملی یا شماره ملی باید خدمت سلامت خود را دریافت کنند و وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت ایران و سازمان تأمین اجتماعی باید مسیر نسخه الکترونیکی را با سرعت بیشتر اجرایی کنند.

در این جلسه موضوعاتی همچون ارائه خدمات الکترونیکی انتظامی، نظام‌مند شدن مراجعات قرائت کنتورهای گاز برق و آب تکمیل پایگاه نشانی مکان محور کد پستی (GNAf) و تصحیح و به‌روزرسانی کد پستی و نشانی مکان محور قبوض آب برق و گاز، حذف مراجعات غیرضرور به شعب و کارگزاری‌های تأمین اجتماعی و حذف مکاتبات کاغذی با ارائه خدمات کاملاً الکترونیکی غیرحضوری به بیمه‌شدگان و کارفرمایان از قبیل درخواست‌های بیمه بیکاری، مفاصا حساب، سابقه بیمه و ...در راستای توسعه و تکمیل دولت الکترونیک به تصویب رسید.

ساماندهی فرآیندهای ثبت‌نام آزمون‌های سراسری و ورود به نظام آموزش عالی، حذف کاغذ در برخی مستندات نظام بانکی، استقرار نسخه الکترونیکی و کاهش کاربری دفترچه درمان برای تسهیل خدمت‌رسانی به مردم و سرعت‌بخشی به پرداخت مطالبات پزشکان از بیمه‌ها و تجمیع درگاه‌های سازمان‌های بیمه‌گر و سهولت کاری برای خدمت‌دهنگان نظام سلامت از دیگر موضوعاتی بود که تصویب شد.

آخرین ویرایش در چهارشنبه, 08 مرداد 1399 ساعت 08:55
Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.





یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره