اخبار برگریده
جمعه, 10 فروردين 1403 14:39

شنبه, 29 بهمن 1401 ساعت 13:44
  • .

هدفگذاری شورای حفظ حقوق بیت المال تا پایان سال جاری

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی از هدفگذاری شورای حفظ حقوق بیت المال به منظور حدنگاری و اجرای طرح کاداستر در 40 درصد اراضی کشاورزی استان تا پایان سال جاری خبر داد.

به گزارش نسیم امروز به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان، حجت الإسلام والمسلمین رضا براتی زاده در پنجمین نشست شورای حفظ حقوق بیت المال در سال جاری با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 10 درصد اراضی کشاورزی استان حدنگاری شده، بر ضرورت تلاش شبانه روزی و کار جهادی از سوی دستگاه های ذی ربط به ویژه اداره کل ثبت اسناد و املاک استان در راستای تحقق این هدف،مطابق زمانبندی تعیین شده تأکید کرد.

وی با اشاره به تثبیت مالکیت و حدنگاری 100 درصدی اراضی ملی و منابع طبیعی استان و جایگاه ممتاز کشوری خراسان شمالی در این حوزه اظهار کرد: با لحاظ حدنگاری صددرصدی عرصه های ملی و منابع طبیعی، سند مالکیت رسمی 99 درصد این اراضی، صادر شده و فقط یک درصد باقی مانده است.

براتی زاده در خصوص برخی مشکلات و موانع موجود بر سرراه سنددارشدن یک درصد باقی مانده اراضی مورد بحث گفت:بعضی از این اراضی حسب مورد دارای مالکیت مشاع و یا موضوع اختلاف اشخاص حقیقی و حقوقی هستند که امیدواریم با رفع تداخلات و اختلافات مربوطه در مراجع ذی ربط و ذی صلاحیت این نسبت نیز بطور کامل محقق شود.

این مقام عالی قضایی استان، جلوگیری از ساخت سازوهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی از جمله باغ نجاتی و کلاته یاور در مرکز استان را از مهمترین محورهای مورد بحث و گفتگو در این جلسه برشمرد و عنوان کرد: تمرکز ما در این حوزه عمدتا حول محور پیشگیری از وقوع جرم است و با توجه به اختیارات، تکالیف و تعهدات قانونی که دستگاه های متولی در همان ابتدای شکل گیری و مشاهده عینی مصادیق ساخت و سازهای غیرمجاز بر عهده دارند باید در اسرع وقت از تداوم عملیات و اقدامات مجرمانه افراد پیشگیری کنند و به همین اعتبار در این جلسه مقرر شد جهاد کشاورزی در این حوزه با قاطعیت ورود کند و اجازه هر گونه فرصت طلبی و سوء استفاده را از افراد منفعت طلب سلب کند و ضمن انجام اقدام مقتضی، نتیجه را به دبیرخانه شورای حفظ حقوق بیت المال گزارش نماید.

براتی زاده همچنین در خصوص تداوم اقدامات مجرمانه از سوی افراد فرصت طلب و متعدیان و متعرضان به اراضی کشاورزی استان، هشدار داد و در ادامه تخریب و قلع و قمع مستحدثات غیرقانونی در اراضی کشاورزی را دیگر اولویت و دستور کار شورای حفظ حقوق بیت المال توصیف کرد.

وی خاطرنشان کرد: در این موارد علاوه بر تشکیل پرونده های قضایی و صدور آراء متقن، اجرای احکام لازم الإجرا نیز در کانون توجه قرار دارد و طبعاً دستگاه قضایی از عوامل اجرایی و دستگاه هایی که در این حوزه رسالت ذاتی و تکالیف قانونی بر عهده دارند جدا حمایت خواهد کرد.

رئیس کل دادگستری استان در پایان با تأکید مضاعف بر ضرورت جلب مشارکت مؤثر مردم در راستای اجرای طرح کاداستر و حدنگاری در باقیمانده اراضی کشاورزی استان و صدور اسناد مالکیت رسمی در این حوزه گفت:مقرر شد با بهره گیری از کلیه ظرفیت های لازم از جمله صدا و سیما و سایر رسانه ها و جلب مشارکت سازنده و همکاری راهگشای دهیاری ها و شوراهای اسلامی در این خصوص اطلاع رسانی صورت پذیرد تا مردم بتوانند ضمن کسب آگاهی از ماهیت و ابعاد اجرای طرح حدنگاری اراضی کشاورزی، از مزایای آن بهره مند شوند.

*تأکید دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان بر ضرورت برخورد قاطع قانونی با مصادیق ترک فعل مدیران در حوزه مقابله با مصادیق ساخت و سازهای غیرمجاز در استان

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان نیز در این نشست با اشاره به دستورالعمل نحوه مقابله با ترک فعل مدیران و کارکنان گفت:به نظر می رسد برخی مسؤولانی که در حوزه مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی، اختیارات و وظایف قانونی بر عهده دارند توان مدیریتی لازم، اراده انجام کار و یا هر دوی اینها را ندارند که با توجه به حساسیت های مترتب بر حوزه حقوق عامه، این مسأله از نگاه مدعی العموم هیچگاه مغفول نخواهد ماند.

سیدجواد ایلالی اظهار کرد:اگر فردی مبادرت به ساخت و ساز غیرمجاز کند و دستگاه های مسؤول قبل از اینکه این کار باعث تجری و توسعه دامنه اقدامات مجرمانه دیگران شود دچار انفعال نشود و به وظیفه قانونی خود بدرستی عمل کنند از تحمیل هزینه های گزاف بر دوش حاکمیت و دستگاه قضایی و وقوع بسیاری از جرائمی که در چنین چشم اندازی متصور بود پیشگیری خواهد شد.

دبیر شورای حفظ حقوق بیت المال استان در اراضی ملی و منابع طبیعی استان خاطرنشان کرد:با مدیرانی که در این حوزه ها با تقصیر، قصور و سهل انگاری خود مرتکب ترک فعل شده اند برخورد خواهد شد.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره