اخبار برگریده
پنج شنبه, 09 فروردين 1403 16:56

چهارشنبه, 21 ارديبهشت 1401 ساعت 09:09
  • .

نقش سازنده مردم در شناسایی و برخورد با عوامل تهدیدکننده منابع آبی استان

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی بر نقش سازنده مردم در شناسایی و برخورد با عوامل تهدیدکننده منابع آبی استان تاکید کرد.

به گزارش نسیم امروز، حجت الإسلام والمسلمین رضا براتی زاده با اشاره به اقدامات دستگاه قضایی استان در ورود جدی به موضوع چاه های غیرمجاز گفت: علیرغم اجرای برخی طرح ها در حوزه آبخیزداری و تقویت شبکه های آبرسانی، تبعات منفی متأثر از خشکسالی های اخیر و کمبود منابع آبی همچنان دامنگیر استان بوده و در این میان معضل چندین ساله چاه های غیرمجاز بعنوان یکی از عوامل تهدید منابع آبی، تاکنون لاینحل مانده است.

وی با انتقاد از موضع انفعالی برخی دستگاه های متولی که ذاتا وظیفه جلوگیری و مقابله با چاه های غیرمجاز را بر عهده دارند؛ گفت: دستگاه قضایی استان از حیث صیانت از حقوق عامه و بیت المال، در موضوعات متعددی که بنحوی از انحاء با حقوق عمومی شهروندان مرتبط است از جمله مسأله چاه های غیرمجاز ورود پیدا کرده است حال آنکه باور داریم اگر دستگاه های مسؤول بدرستی وظایف ، تعهدات و تکالیف خود را به انجام می رساندند اصولا نیازی به مداخله دستگاه قضایی در این حوزه ها احساس نمی شد.

حجت الإسلام والمسلمین براتی زاده تداوم معضل چاه های غیرمجاز در سالیان متمادی را از جمله موجبات تشدید تنشهای آبی دانست و تصریح کرد: دستگاه قضائی استان در ورود به موضوع چاه‌های آب غیرمجاز کاملا جدی و مصمم است بطوریکه بلحاظ حساسیت موضوع و ضرورت ورود مدعی العموم جهت پیگیری مطالبات عمومی مراتب به دادستان‌های تمامی حوزه‌های قضائی استان ابلاغ و تاکید شد که دستگاه‌های متولی را پای کار بیاورند و حتی با حضور میدانی در عرصه هایی که لازم است تدابیر لازم را در این بخش به کار گیرند.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی یکی از دلایل بروز بحران کمبود آب در استان را استحصال نامتعارف و غیر مجاز از آب‌های زیرسطحی برشمرد و با اشاره به برخی اقدامات دستگاه های متولی در اجرای مقررات جاری از جمله قانون توزیع عادلانه آب و بعلاوه ماده واحده قانون تعیین تکلیف چاه های آب فاقد پروانه بهره برداری، از انسداد بسیاری از چاه های آب غیرمجاز در استان در سالیان اخیر و پیشگیری از برداشت غیرمجاز چندین هزار متر مکعب آب خبر داد.

وی افزود: هرچند این اقدامات امیدوارکننده است ولی باتوجه به حجم و گستردگی مشکلاتی که تا کنون باقی مانده، کفایت نمی کند.

براتی زاده با انتقاد از روند افزایشی حفر چاه های غیرمجاز در خراسان شمالی، عواملی همچون افزایش شاخص های جمعیتی، برداشت بی رویه از منابع آب های زیر زمینی، كشت محصولات پر آب طلب، سنتی بودن روش های آبیاری در كشاورزی و كاهش بارندگی ها و نزولات جوی در سال های اخیر را بعنوان بعضی از علل شکل گیری بحران آب در استان بر شمرد.

وی ضمن اشاره به دستورالعمل نحوه مقابله با ترک فعل مدیران ، در خصوص هر گونه تساهل،تسامح،قصور و تقصیر در این خصوص هشدار داد.

حجت الاسلام والمسلمین براتی زاده همچنین به توجیه ضعف های مدیریتی و نظارتی در این حوزه نیز اشاره کرد و گفت: با وجود مشکلاتی که بعضا از سوی دستگاه های مسؤول بعنوان موانع پیشبرد اهداف و برنامه ها در این حوزه مطرح می شود، انتظار می رود با استفاده از ظرفیت ها و امکانات موجود و البته تلاش بیشتر و با کار مضاعف بگونه ای تدبیر و برنامه ریزی شود که تبعات منفی بحران آب به دیگر حوزه های اجتماعی تسری نیابد.

رئیس کل دادگستری استان افزود: مهاجرت روستاییان به شهرها، حاشیه نشینی و بروز تنش های اجتماعی می تواند از جمله آثار نگران کننده تداوم سوء مدیریت ها در زمینه منابع آب باشد.

براتی زاده با اشاره به پیشرفت های حاصله در حوزه فناوری های نوین عنوان کرد: خوشبختانه امروزه با توسعه ابزارهای جدید جهت کسب اطلاعات لازم و شناسایی محل دقیق چاه های غیرمجاز، به نظر می رسد میزان مشکلات نسبت به گذشته بسیار کمتر شده و انتظار می رود روند اعمال مدیریت ها و نظارت ها نیز تقویت شود.

مقام عالی قضایی استان حصول موفقیت در اعمال مدیریت هدفمند منابع آبی را نیازمند شکل گیری، ساماندهی و نهادینه سازی ارتباطات دوطرفه بین مردم و عوامل اجرایی مرتبط در این خصوص دانست و بیان کرد: خوشبختانه اکنون شرایط به نحوی تسهیل شده که مردم می‌توانند بعنوان بازوی قوی دستگاه های اجرایی و نهادهای نظارتی عمل کنند و در مسیر حفظ این منابع ارزشمند، نقشی فعال و سازنده ایفا کنند.

وی اظهار داشت: عموم شهروندان و هم استانی های عزیز می توانند با مراجعه به سایت اینترنتی دادگستری کل استان به نشانی https://dadgostari-kl.eadl.ir و از طریق پیام رسان سروش گزارش ها و اطلاعات خود را در زمینه معرفی چاه های غیرمجاز با ارائه دلایل و مستندات لازم ارائه و دستگاه قضایی را در پیگیری مطالبات عمومی در این خصوص یاری نمایند.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره