اخبار برگریده
پنج شنبه, 09 فروردين 1403 14:34

چهارشنبه, 14 دی 1401 ساعت 14:29
  • .

نامه مهم جمعی از علمای اهل سنت شرق کشور به امام جمعه مسجد مکی زاهدان

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

جمعی از علمای اهل سنت شرق کشور در نامه ای با عنوان نصیحت خیرخواهانه به جناب مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه محترم مسجد مکی زاهدان نکات مهمی را به وی یادآور شدند.

به گزارش نسیم امروز، متن این نامه به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

نصیحت خیرخواهانه:

به جناب مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه محترم مسجد مکی زاهدان

سلام علیکم و رحمه الله و برکاته

جناب مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی از باب (( الدین النصیحه )) و با توجه به جایگاه دینی جنابعالی به عنوان امام جمعه اهل­سنت بر خود فرض می­دانیم که در قبال موضع­گیری­های شما در موضوع حوادث اخیر کشور نکات مهمی را بیان کنیم، شاید مفید واقع گردد:

نکته اول:

اغلب موضعگیری­ها و خطابه‌های جنابعالی بالاخص در خطبه‌های نمازجمعه ناظر بر عناد، سرکشی و تحریک عواطف و احساسات جامعه هدف است و بررسی‌های میدانی نشان از آن دارد که موضعگیری های شما منجر به سوء استفاده گروه­های ضد انقلاب و دشمنان قسم خورده اسلام و مسلمین شده است. رسانه­های ضدانقلاب و حتی ضد مسلمانان با استناد به موضع­گیری های منفی شما به طور شبانه­روزی بر ضد حکومت اسلامی جنگ روانی سنگینی به راه انداخته اند، به طوریکه این رسانه‌های معاند وابسته به سازمان‌ها و دولت‌های متخاصم، با بهره‌برداری سیاسی از سخنرانی‌های جنجال برانگیز شما برای برانگیختن احساسات قومی و تعصبات مذهبی، تمام ظرفیت و توان خویش را بکار بسته­اند و ‌موجب اتحاد اغلب گروه­های معاند نظام اسلامی شده است. جناب مولوی عبدالحمید، آیا فکر نمی­کنید که این رفتار سیاسی شما برخلاف موازین شرعی و قاعده نفی سبیل است؟!! در حالیکه خداوند متعال راه سیطره کفر را بر مسلمانان بسته است( وَلَن یَجْعَلَ اللّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلاً).

مسلماً اظهار نظرات شما در موضوع حوادث اخیر در قالب خطبه­های نماز جمعه، منجر به تضعیف ارزش‌های اسلامی و جایگاه حکومت دینی شده است و با قاعده نفی سبیل در تعارض آشکار است. لذا در این موضوع به وجدان آگاه و ضمیر خویش رجوع کنید و یکبار هم شده با رویکرد نقادانه، مروری بر اظهار نظرات خویش داشته باشید.

جناب مولوی عزیز، اصولا آیا می­دانید که جایگاه حکمرانی و حکومت اسلامی از منظر اسلام به طور عموم و از منظر اهل سنت به طور خصوص به چه میزانی است؟ آیا می­دانید که بخش سترگ و عظیمی از فقه اهل‌سنت به مقوله حکمرانی تحت عنوان (( فقه سیاسی)) و یا ( سیاست شرعی) اختصاص داده شده است؟!! و منابع مهم دینی از جمله؛ الاحکام السلطانیه امام ماوردی و قاضی ابویعلی ابن فرّاء و کتاب السیاسه الشرعیه شیخ­الاسلام ابن­تیمیه در این موضوع مهم و خطیر تدوین یافته است؟!!

جناب مولوی عزیز، در متون دینی و معتبر ما، مجموعه­ای از نصوص شرعی صحیح و استوار در حد تواتر به عنوان مبانی لزوم تبعیت از حاکم آمده است که می­توان از مجموع آن ((قاعده لزوم تبعیت از حاکم اسلامی)) را استنباط نمود که نظر شما را به شماری از این نصوص جلب می­کنیم:

الف_آیه: (( يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ)).

خداوند متعال اطاعت از اولی الامر را در ردیف اطاعت از الله و رسولش ذکر کرده و بر اساس قاعده معروف اصولی، امر، مفیدِ وجوب است.

ب_در روایت امام بخاری آمده است: «اسمعوا و أطيعوا وإن استعمل حبشي كأن رأسه زبيبة» (بشنوید و اطاعت کنید، هرچند فرمانروای شما برده­ای حبشی تعیین گردد که سر او به اندازه یک دانه کشمش باشد). مفهوم حدیث دلالت بر جایگاه بسیار والای حاکمیت و وجوب اطاعت از او دارد.

ج_در صحیح مسلم به روایت ابوهریره از رسول الله( ص)آمده است که فرمود:((عليك السمع والطاعة في عُسْرِكَ ويُسرك، ومَنْشَطِكَ ومَكْرَهِكَ، وأثَرَة ٍعليك ))( بر تو واجب است که از امیر در سختی و آسانی و خوشی و ناخوشی و‌ترجیح و انتخاب دیگران بشنوی و اطاعت کنی).

جناب مولوی عبدالحمید نظر شما را به سخن پر نغز حضرت خلیفه دوم عمر بن الخطاب به عنوان یک قاعده طلایی سیاسی در جایگاه و اهمیت لزوم تبعیت از حاکم جلب می­کنم آنگاه که فرمود: (( لا اسلام بلاجماعه ولاجماعه بلاامیر ولاامیر بلا طاعه))

جناب مولوی عزیز علمای اهل سنت در وجوب تبعیت از حاکم، ادعای اجماع کرده اند. همان گونه که مستحضرید اجماع یکی از منابع استنباط مورد اتفاق امت اسلامی است. حال با رجوع به ضمیر ناخودآگاه خویش آیا رفتار و تصرفات شما در قبال نظام اسلامی، برخلاف اجماع امت اسلامی نیست؟!! و از مسیر واقعی منهج اصیل اسلامی خارج نشده اید؟؟

یقینا در امر حکمرانی، به سبب ضعف خصائص بشری، خلل و ضعف­هایی وجود دارد. اما باید توجه داشت که در حالت تصادم بین مصالح عام و شخصی، مصالح عام مقدم بر مصالح شخصی است و مفهوم قاعده( المصلحه العامه مقدمه علی المصلحه الخاصه) ناظر بر همین نکته است.

نکته دوم:

بسیار جای شگفت است که در اظهار نظرات خویش به آزادی حجاب زنان دامن می‌زنید.آیا واقعا نمی‌دانید که با چنین موضعگیری در رکاب جریان سکولار و ضد دینی قرار گرفته اید؟!! و با مکتب فقهی خویش در تعارض هستید؟ آیا نثار ساختن مبانی و ارزش­های ثابت دینی همچون حجاب به سبب جلب رضایت اندک و ‌موقت افکار عمومی متاثر از معاندین به دور از مکنونات قلبی و اعتقادی شما نیست؟!! آیا می­دانید که چنین اظهار نظرات سیاسی از طرف یک رجل دینی، چه عواقب جبران ناپذیری را برای نسل کنونی و آینده جوانان و جامعه هدف شما در پی خواهد داشت؟؟!! و چه ضربه مهلکی بر پیکره دینی و ایمانی جامعه اسلامی وارد خواهد کرد؟؟!!

جناب مولوی، مگر جای انکار است که زنان از صدر اسلام تا خلفای راشدین و خلفای پس از آن، همواره بر منهج التزام ظاهری بر حجاب بوده اند، پس بر چه اساسی از منهج اصیل اسلامی تحت تاثیر رسانه­های پوشالی معاندین خارج گشته و بر طبل آزادی در التزام به ارزش­های و شعایر دینی می‌کوبید؟!!

آیا می­دانید که اگر مجتهدان در یک مسأله دارای دیدگاه­های مختلفی باشند و از سوی دیگر حاکم مجتهد دارای دیدگاه متمایز از دیگر مجتهدان؛ اطاعت از حکم حاکم در آن مسأله الزام آور خواهد بود؟؟!! قاعده معروف زیر در عرصه اجتهاد ناظر بر همین نظریه است که می­گوید( حکم الامام یرفع الخلاف) بنابر این نظریه، اگر حاکم مجتهد و نظام سیاسی حاکم، قائل به لزوم رعایت حجاب باشد، یقینا اجتهادات دیگر تاب برابری با آن را نخواهند داشت.

در پایان شما را به تقوای الهی و اجتناب از هوای نفس در عرصه دین و سیاست توصیه می‌کنیم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

جمعی از مدرسین حوزه­­های علمیه و دلسوز اهل سنت شرق کشور

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره