چاپ کردن این صفحه .
یکشنبه, 23 شهریور 1399 ساعت 18:33
  • .

صنایع باید به مسوولیت اجتماعی خود عمل کنند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

بجنورد- ایرنا- استاندار خراسان شمالی از اهمال صنایع برای انجام مسوولیت اجتماعی انتقاد کرد و گفت: عمل به این مهم، مطالبه به حق از صنایع بزرگ است.

به گزارش نسیم امروز، محمدعلی شجاعی در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: در استان های دیگر، صنایع بسیار خوب پای کار آمده و در بسیاری از کارها، سرمایه گذاری و هزینه کرده اند اما در این استان به علت نبود همراهی نیروها وافراد موثر استان، هر که راه خود را رفته و از صنایع برای انجام تکالیف تقاضای صورت نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: این مطالبه را نه برای نفع خود، برای استان و برای مردم استان مطرح کردم اما حتی موافقان هم میدان نیامدند و در سایه نشستند، استان خانه است و صنایع مستاجر هستند و باید مسوولیت اجتماعی خود را انجام دهند، اما حساب بانکی این صنایع کجاست، در استان نیست و تمایلی برای کمک به استان ندارند، جز چند صد شغل که نمی توانسته‌اند آن را ایجاد نکنند، برای استان چه کرده اند؟

وی گفت: استان وقتی رشد می یابد که منافع مردم در میان است، همه پای کار باشند و دفاع کنند، این انسجام در سایر استان ها، صنایع را واداشته تا مسوولیت خود در قبال مردم را انجام دهند.

استاندار خراسان شمالی در باره استفاده صنایع از آب بکر و دست اول گفت: صنایع استان، باید استفاده از آب دست اول را خاتمه دهند، این امر در سند سازگاری با کم آبی هم دیده شده است.

استان خراسان شمالی دارای کارخانجات بزرگی نظیر مجتمع پتروشیمی خراسان، سیمان، قند شیروان، آلومینای جاجرم، فولاد و لوله گستر اسفراین است.

تقویت ادارات شهرستان بر اساس ظرفیت

شجاعی درباره پیشنهاد یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه هر شهرستان محل استقرار یک اداره کل بر حسب ظرفیت ها باشد گفت: شهرستان اسفراین، شهرستان صنعتی استان است و نیاز است اداره صنعت، معدن و تجارت آن شهرستان به اندازه یک اداره کل تقویت شود و به لحاظ نیروی انسانی، مدیر توانمند داشته باشد، شهرستان کشاورزی استان هم باید مدیر کشاورزی قوی و ساختار نیرومند به اندازه یک اداره کل کشاورزی داشته باشد.

وی اظهار داشت: در این زمینه، سند توسعه استان، به عنوان چراغ راه توسعه استان، تدوین شده و برنامه ها متناسب با ظرفیت ها و پتانسیل های شهر شهرستان تعیین شده است.

وی درباره ادغام دانشگاه کوثر با سایر موسسات عالی گفت: در سطح کشور، ساماندهی مراکز آموزش عالی در دستور کار است که البته اقدام خوبی است اما ساماندهی به معنای ادغام نیست.

عدم رغبت پیمانکاران به اجرای پل روستایی

استاندار خراسان شمالی درباره ایجاد پل در محورهای روستایی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات در بارندگی ها، سیلابی شدن رودخانه ها و قطع شدن ارتباط روستاییان است اظهار داشت: یکی از دغدغه ها، نبود پل در محورهای روستایی است، البته ایجاد پل پیگیری شده و شماری از پل ها به مناقصه رفته است اما پیمانکاران از آن استقبال نمی کنند.

وی افزود: افزایش قیمت ها و بالا رفتن هزینه اجرای کارها سبب شده تا پیمانکاران رغبتی به انجام کار نداشته باشند و پروژه ها متقاضی نداشته باشد.

صدور مجوز بی نام سرمایه گذاری

شجاعی در باره نتایج صدور مجوزهای بی نام برای سرمایه گذاری در استان گفت: صدور مجوز بی نام به معنای تسهیل در کار سرمایه گذار است، زمانی که سرمایه گذار وارد استان شد، مجوزها آماده است، اما اینکه چقدر سرمایه گذار به استان آمده، باید شرایط کشور را بررسی کنیم اصل کار را زیر سووال نبریم.

وی در باره مشکلات سرمایه گذاری در استان گفت: برخی سخت گیری ها، فرار سرمایه ها را به دنبال دارد، مصداق آن، فردی است که در زمینه خودروسازی، متقاضی سرمایه گذاری در استان بود اما زمین مورد نیاز تامین نشد و او، پس از ناامید شدن از پیگیری ها، سرمایه اش را به خارج استان برد و اکنون ما برای تامین ناوگان روستایی مورد نیاز، به او مراجعه کرده ایم.

استاندار خراسان شمالی گفت: روستاهای استان، نیازمند تامین ۵۰۰ دستگاه ناوگان اعم از مسافری و باری است که در حال رایزنی با خودروساز هستیم.

وی گفت: بی هنرترین کار این است که نگذاریم کاری انجام شود، بگذاریم کار در استان انجام شود، اگر غیر این باشد، افراد توانمند از استان می روند، به خاطر مردم با اجرای هر پروژه ای، مخالفت نکنید.

پرواز به عشق آباد منتظر نظر ترکمنستان

استاندار خراسان شمالی در باره پیگیری ها برای برقراری پروازبجنورد - عشق آباد گفت: در این زمینه، پیگیری انجام شده است، اما منتظر نظر کشور ترکمنستان هستیم.

وی درباره تغییر برخی مسوولان رده بالا و معاونان استانداری اظهار داشت: مدیرناکارآمد، باید عوض شود، این به خاطر مردم است، و تغییر نابسامانی نیست، این عوض شدن ها نابسامانی نیست، بلکه چون به دنبال سامان هستیم، مدیری که خوب کار نکند، عوض می شود.

شجاعی درباره تیمداری فوتبال در استان گفت: مگر قرار بود تیم فوتبال در استان حقوق کارمندان را افزایش دهد و یا پروژه راهسازی و عمران اجرا کند؟ مگر آثار تیم داری در اصفهان و یا کرمان اجرای آسفالت جاده ها بوده است، تیم آوردیم چراغ ورزشگاه روشن شود اما از ابتدا موضع گیری کردند.

استاندار خراسان شمالی اظهار داشت: عجب است که برای کارهایی که انجام نشده موضع نمی گیرند، اما برای انجام کار، ایراد می گیرند، عجیب است زمانی که چراغ خاموش است، کسی علت را نمی پرسد.

وی افزود: یکی از آثار تیم داری، فوتبال، ورزش و حوزه اجتماعی، نشاط و شادابی در میان مردم است.

وی درباره پیگیری ها برای حضور تیم استحفاظی ایمیدرو در معدن آلبلاغ اسفراین گفت: در این زمینه، کوتاه نیامده ایم و مصوبه سفر دولت به استان، اجرایی می شود، رییس ایمیدرو هم به زودی برای تعیین تکلیف موضوع به استان سفر می کند.

تورم در خراسان شمالی

استاندار خراسان شمالی درباره تورم و گرانی در استان گفت: در استان تنها ۳۱۶ واحد صنعتی ایجاد شده است، این یعنی تولید و اشتغالزایی در استان نیست، نیاز از خارج استان تامین می شود و هزینه های جابه جایی و حمل و نقل تحمیل می شود، وقتی کالای مورد نیاز، وارد می شود به یقین برای مصرف کننده گران تر تمام می شود.

وی افزود: تورم در خراسان شمالی بالا است اما فاصله تورم استان نسبت به متوسط کشوری کمتر شده است، بر اساس اعلام وزارت اقتصاد و دارایی، جایگاه استان در زمینه بهبود فضای کسب و کار از رده های آخر، به ۱۹ ارتقا یافته است و ضریب جینی استان هم سه دهم از متوسط کشور بهتر است.

استاندار خراسان شمالی گفت: بر این اساس، در مجموع، اوضاع حوزه اقتصادی استان به لحاظ امنیت اقتصادی، عملکرد بانک ها و یا بروکراسی اداری خوب شده است اما هنوز ناراضی هستیم و باید برای بهبود تلاش کنیم.

شجاعی درباره مشارکت شهرداری بجنورد در پروژه «رز» گفت: اجرای این پروژه با این میزان سرمایه گذاری، به یقین از دست دولت و یا شهرداری، برنمی آید و کار دولت نیست، باید بخش خصوصی وارد شود و این خیلی خوب است که به استان سرمایه وارد می شود.

وی افزود: باید دغدغه های مردم در زمینه از دست دادن بخشی از بوستان، برطرف شود.

استاندار خراسان شمالی گفت: باید برای قشر غیربرخوردار که دغدغه استفاده از این فضا را دارند راهکاری اندیشه شود.

استان خراسان شمالی با جمعیت ۸۶۳ هزار نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است که قومیت های کرمانج، ترکمن، تات، ترک، کرد و بلوچ در آن ساکن هستند. / ایرنا

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn