اخبار برگریده
سه شنبه, 29 اسفند 1402 10:03

پنج شنبه, 09 بهمن 1399 ساعت 09:52
  • .

داشبورد دیجیتال خودرو ساخته شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

محققان یک تیم استارت آپی موفق به طراحی داشبورد دیجیتال خودرو شدند که سرویس های ویژه ای را به خودروهای ساخت داخل اضافه می کند.

به گزارش نسیم امروز به نقل از خبرگزاری مهر، سروش نقویان مدیر تیم استارت آپی و مجری طرح «داشبورد دیجیتال» اظهار داشت: در طی سالهای اخیر خودروسازان برتر دنیا به جای استفاده از کیلومتر شمارهای قدیمی آنالوگ از کیلومتر شمارهای دیجیتال استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه وسیله کیلومترشمار یکی از قسمت های هیجان انگیز خودرو به شمار می‌رود که قابل تغییر است، خاطرنشان کرد: در همین راستا تلاش کردیم شرایط نصب این داشبوردهای دیجیتال را روی خودروهای اقتصادی فراهم کنیم.

نقویان با اشاره به اینکه این داشبورد دیجیتال در تیم استارت آپی مستقر در کارخانه نوآوری آزادی طراحی شده است، عنوان کرد: داشبورد دیجیتالی که طراحی کردیم را می‌توانیم روی خودروهای ساخت ایران هم پیاده سازی کنیم.

وی گفت: این داشبوردها به واسطه داشتن نمایشگر و کامپیوتر پیشرفته ای که بر روی آن نصب است می‌توانند امکانات جالب و کاربردی به داشبورد خودرو اضافه کند. این سیستم به گونه‌ای طراحی شده است که به هیچ عنوان تغییری در سیم کشی‌های فابریک خودرو ایجاد نمی‌کند و با همان دسته سیم پشت کیلومترشمار فابریک راه اندازی و شروع به کار می‌کند.

به گفته این فعال فناور این سیستم از صفر تا صد در ایران توسط تیم برنامه نویسی داخلی طراحی شده است و هیچ گونه نرم افزار خارجی در آن استفاده نشده است.

این مدیر استارت آپی ادامه داد: این سیستم را می‌توان روی انواع خودروهای های ایرانی نصب کرد. بعضی خودروها با توجه به اندازه داشبورد و شکل کلی قسمتی که کیلومتر شمار خودرو روی آن نصب شده است، نیاز به بازبینی طرح از جمله تعویض نمایشگر و قطعات دیگر دارند تا در بهترین شکل بروی خودرو نصب شوند.

نقویان گفت: اکنون درحال نهایی سازی طرح و پیاده سازی امکانات جدید و تولید نمونه صنعتی آن هستیم که این محصول را به تولید انبوه نزدیکتر کنیم.

وی با اشاره به مذاکره با شرکت های خودروسازی و تولیدکنندگان قطعات الکترونیکی خودرو، گفت: بازخوردهای خوبی را از آنها دریافت کرده ایم. تغییر نمایه و شکل نمایش اطلاعات، دوربین دنده عقب، دوربین‌های جانبی در زمان تغییر مسیر، نمایش میزان فاصله با اجسام در زمان حرکت رو به عقب، دزدگیر پیشرفته که با موبایل در ارتباط باشد، مشاهده در لحظه برای موقعیت خودرو و اطلاعات کامل از سرعت، روشن و خاموش کردن خودرو از راه دور از جمله ویژگی‌هایی هستند که با تنها با یک داشبورد دیجیتالی می‌توان از آن بهره برد.

به گفته این فعال فناور با استفاده از این داشبورد هوشمند امکان متوقف کردن خودرو و باز و بسته کردن درب های آن نیز از راه دور امکان پذیر می‌شود.

وی افزود: همچنین به واسطه این دستگاه هداپ دیسپلی که اطلاعاتی مانند سرعت و میزان دورموتور و اخطارهای خودرو را بروی شیشه جلوی خودرو نمایش می‌دهد قابل رؤیت خواهند بود.

نقویان گفت: عیب یابی و نمایش مشکلات فنی خودرو، تغییر نمایه و شکل نمایش اطلاعات با توجه به روز و شب بودن، نمایش اطلاعات آماری از خودرو از جمله میزان سوخت مصرفی در بازه زمانی‌های مختلف ازجمله ساعت روز هفته و.. وضعیت رانندگی طی روز از دیگر ویژگی‌های این داشبورد دیجیتالی به شمار می‌رود.

به گفته وی، یادآوری سرویس‌های دوره‌ای، نمایش وضعیت هوا در موقعیت خودرو، تقویم و یاداوری مناسبت‌های مهم نیز از دیگر قابلیت‌های داشبورد هوشمند است.

نقویان با بیان اینکه این داشبورد دیجیتالی که روی صفحه کیلومترشمار قرار می‌گیرد روی دو خودرو تست شده خاطر نشان کرد: این تست‌ها نتیجه خوبی داشتند و اکنون در حال رایزنی با یک خودروساز داخلی هستیم.

این طرح با همکاری احمد رحیمی در کارخانه نواوری آزادی به نتیجه رسیده است.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.





یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره