اخبار برگریده
جمعه, 10 فروردين 1403 10:35

شنبه, 16 مهر 1401 ساعت 11:28
  • .

درگذشت مهسا امینی از اصابت ضربه به سر و اعضای حیاتی نبوده است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

ماجرای مرگ «سارینا » و «نیکا» از شایعه تا واقعیت

به گزارش نسیم امروز به نقل از روزنامه ایران، سازمان پزشکی قانونی در بیانیه خود آورده است: «شرح مختصری از گزارش علت فوت مرحومه مهسا امینی ارائه شده به مرجع قضایی که بر‌اساس پرونده بیمارستانی عمل جراحی کرانیوفارنژیومای مغز در بیمارستان میلاد در سال 1386، پرونده درمانی بیمارستان کسری در زمان منتهی به فوت، شرح معاینه ظاهری جسد و کالبدگشایی، نتایج آزمایش‌های سم‌شناسی و آسیب‌شناسی، تحقیقات قضایی و کمیته‌های کارشناسی متعدد تخصصی و فوق تخصصی تنظیم یافته است به شرح ذیل اعلام می‌شود:

متوفیه پس از عمل جراحی تومور کرانیوفارنژیومای مغزی در سن 8 سالگی دچار اختلال در محور مهم هیپوتالاموس ـ هیپوفیز و غدد تحت فرمان آن (از جمله آدرنال و تیروئید) شده است. به علت این بیماری زمینه‌ای، متوفیه تحت درمان با دارو‌های هیدروکورتیزون، لووتیروکسین و دسموپرسین بوده است.

ایشان در تاریخ 1401.6.22 از ساعت 19:56 به‌طور ناگهانی دچار افت هوشیاری شده و متعاقب آن بر زمین می‌افتد که با توجه به بیماری زمینه‌ای، متوفیه توانایی لازم جهت جبران و تطابق با وضعیت ایجاد شده را نداشته، لذا در شرایط مذکور دچار اختلال ریتم قلب و کاهش فشار خون و متعاقب آن کاهش سطح هوشیاری شده که به دلیل انجام عملیات احیای قلبی ـ تنفسی غیرمؤثر در دقایق حساس اولیه، دچار هیپوکسی شدید و در نتیجه آسیب مغزی شده است، علی‎رغم برگشت عملکرد قلبی متعاقب عملیات احیای پرسنل اورژانس، حمایت تنفسی انجام شده کارساز نبوده و با وجود انتقال ایشان به بیمارستان و زحمات کادر درمانی بیمارستان کسری، بیمار به علت نارسایی چند ارگانی (M.O.F) ناشی از هیپوکسی مغزی در تاریخ 1401.6.25 فوت می‌نماید.

لازم به ذکر است با استناد به مدارک پزشکی بیمارستانی، بررسی سی.‌تی.‌اسکن مغز و ریه، نتایج معاینه ظاهری جسد و کالبدگشایی، آزمایش‌های آسیب‌شناسی، فوت نامبرده ناشی از اصابت ضربه به سر و اعضا و عناصر حیاتی بدن نبوده است.»

اتفاقات اخیر بسیار تلخ بود

در حالی که گزارش پزشکی‌قانونی به صراحت هرگونه ضربه به سر و سایر اعضای بدن مهسا را منتفی دانست و در واقع مهر باطلی بر تمام شایعات زد، روز سه‌شنبه 12 مهر غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه در مراسم افتتاح نهمین دوره مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دشمن دنبال ایجاد زحمت است، ولی کار به جایی نمی‌برد، گفت: البته بعضی‌ها در داخل خیلی زود قضاوت می‌کنند و وقتی همه ابعاد موضوع روشن نیست، خواسته یا ناخواسته در زمین دشمن بازی می‌کنند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به حوادث پس از مرگ مهسا امینی گفت: این اتفاقات اخیر بسیار تلخ بود، اما باید از نکات آموزنده آن استفاده کرد. دشمن از نقطه ضعف‌های ما بهره می‌برد. باید ضعف‌های خود را برطرف کنیم تا دشمن سوءاستفاده نکند.خانم امینی در ساعت ۱۸:۳۰ روز 22 شهریور در خیابان، در روز روشن در حضور برادرش و دو نفر از بستگان خود به ماشین نیروی انتظامی هدایت می‌شود. چهار، پنج خانم دیگر هم غیر از مأموران در ماشین بوده‌اند و مستقیم به سالن هدایت می‌شود. در فیلم‌ها هم دیدیم که خانم امینی در جمع عده کثیری چند بار می‌نشیند و بلند می‌شود و صحبت می‌کند و بعد زمین می‌خورد. دو دقیقه بعد بهیار و سپس اورژانس حاضر شده و وی بلافاصله به بیمارستان هدایت می‌شود و همه این اتفاقات در یک ساعت رخ می‌دهد.

هیچ تقصیر و قصوری در حادثه فوت مهسا امینی متوجه نیروی انتظامی نشد

روز گذشته سردار حسین اشتری فرمانده کل انتظامی کشور پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران به مناسبت هفته نیروی انتظامی به سخنرانی پرداخت و با بیان اینکه امروز امنیت بالاترین نعمت برای همه کشورها است، گفت: در حادثه اخیر که منجر به فوت مهسا امینی شد، چهارشنبه گذشته در برنامه «صف اول» صدا و سیما حضور یافتم و در مورد این موضوع صحبت کردم، در اجرای مأموریت و این موضوع هیچ تقصیر و قصوری متوجه نیروی انتظامی نشد، البته از این موضوع متأسف شدیم ولی دستگاه‌های مربوطه بررسی کردند، این مأموریت بر اساس قانون و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شده و ضرب و جرحی در این موضوع نبوده است، اما این موضوع به اغتشاشاتی در کشور تبدیل شد. با این حال مردم صف خود را از اینها جدا کردند، اگر اعتراضی است مسئولان عنایت دارند در زمان و مکان خود این موارد گفته شود.

سردار اشتری شامگاه چهارشنبه 13 مهر در برنامه تلویزیونی «صف اول» درباره پرونده مرگ مهسا امینی گفت: من روز ۲۲ شهریور در شلمچه بودم که تماسی با من گرفته و موضوع خانم مهسا امینی به من اطلاع داده شد.‌من از این خبر بسیار متأثر شدم. در آن ایام ما بیشترین تردد را در مرزها داشتیم و من طی تماسی با فرماندهی تهران بزرگ سه موضوع را انتقال دادم؛ مورد اول این بود که باید همه تلاش‌ها انجام شود تا حال این خانم خوب شود و فکر کنید که این خانم دختر خود من است. مورد دوم نیز این بود که باید توجه ویژه‌ای به همراهان بیمار شود. بعضی اوقات در بیمارستان‌ها دارو یا تجهیزاتی تجویز می‌شود که بیرون از بیمارستان است و این خانواده نیز از سقز به تهران آمده بودند. مطلب سوم نیز این بود که باید این اتفاق از اول تا آخر به طور دقیق بررسی شود و اگر قصوری اتفاق افتاده بدون ملاحظه به من گزارش داده شود. من به ریاست بازرسی کل فراجا نیز گفتم که سریعاً این موضوع را بررسی کنند.

اشتری ادامه داد: تصمیم من این بود که چهار پنج روز بیشتر در مرزها بمانم اما روز بعد از این خبر به تهران برگشتم و موضوع را شخصاً پیگیری کردم. روز پنجشنبه ۲۴ شهریور به همکارانم گفتم که قصد دارم با پدر این خانم صحبت کنم. من ۲۰ دقیقه با ایشان صحبت و تأسف و تأثرم را اعلام کردم. ایشان نیز نگرانی خودشان را ابراز کرد و من از وی خواستم تا آرامشش را حفظ کند. من یک مورد را به وی توضیح دادم و آقای امینی نیز واکنشی منطقی نشان داد. من به وی گفتم تا این لحظه مطمئن هستم که هیچ ضرب و جرح یا برخورد فیزیکی صورت نگرفته است‌. تا آن لحظه خانم امینی همچنان در کما بود.

اشتری اضافه کرد: من شنیده بودم که این خانواده، تقاضا دارند پزشک خودشان بالای سر دخترشان حضور پیدا کند. ما آمادگی خود را برای انتقال پزشک یا بیمار به بیمارستان‌های دیگر اعلام کردیم. او هم گفت که اگر موردی وجود داشت به ما منتقل می‌کند. من اظهار تأسف خود را نسبت به اینکه این اتفاق در محیط کار ما افتاد اعلام کردم و گفتم که حاضر نیستم حتی سر سوزنی به کسی ظلم شود. خواست خانواده امینی نیز این بود که موضوع دنبال و پیگیری و حقیقت اعلام شود.

وی افزود: پس از صحبت‌های ما، من مطالب پدر خانم امینی را به فرماندهی تهران بزرگ ابلاغ کردم و پس از آن وی از من خواست تا با یکی از بستگان خانم امینی صحبت کنم. این شرایط ناراحت‌کننده بود و من صلاح دیدم که اجازه بدهم این فرد نیز حرف‌های خود را بزند و آرام شود. روز جمعه خبر فوت خانم امینی منتشر شد و من تسلیت خود را به پدر وی اعلام کردم. گفتم هر کاری بتوانیم انجام می‌دهیم.‌

فرمانده کل انتظامی کشور تصریح کرد: ما بلافاصله دستور بررسی را به حفاظت اطلاعات دادیم و گفتیم که باید تکلیف آن مشخص شود. همه فرایند بررسی شد. از زمانی که خانم امینی وارد خودروی ما و به ساختمان وزرا منتقل شد این بررسی‌ها را انجام دادیم، این ساختمان نیز بازداشتگاه نیست و بر اساس قانون و وظایف فراجا ۲۱ وظیفه در حوزه عفاف و حجاب به ما سپرده شده است. ۲۰ سال است که این روند در حال انجام است. ما بر اساس وظیفه قانونی خود سعی کردیم تا روش‌های خود را نیز هر ساله اصلاح کنیم. این اتفاق نیز بر اساس قانون انجام شده‌است. تمام این فرایند و فیلم‌های آن نیز بررسی شد و ضرب‌وجرحی وجود نداشت. این روشی جاری و قانونی بود که انجام شد. خانم‌ها در این محل بر اساس قانون تعهد می‌دهند و بیش از ۹۹ درصد آنها نیز پس از یک ساعت نزد خانواده‌های خود برمی‌گردند. این محیط بازداشتی، زوری و جبری نیست.

وی ادامه داد: ما حتی از خودروهایی که در آن زمان در محل حضور داشتند، پرسیدیم و گفتند که شرایط عادی بود. نظر نهایی را نیز پزشکی قانونی و دستگاه قضایی اعلام می‌کنند. بر‌اساس بررسی ما، دولت، مجلس، دستگاه قضا و... اتفاق فیزیکی خاصی رخ نداد و من این حرف را با اطمینان می‌زنم. مردم از این بابت نگران و ناراحت نباشند. مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی خود نسبت به این اتفاق اظهار تأثر کرد. باید مسئولان و دستگاه‌های دیگر نیز درباره ویدیوها و اسناد و مدارک ما در این موضوع نظر می‌دادند که این اتفاق انجام شد و ما آنها را منتشر کردیم.

فرمانده انتظامی کشور در ادامه به اتفاقات روزهای اخیر اشاره کرد و درباره اقدامات فرماندهی انتظامی گفت: رسانه‌های بیگانه و دشمنان مردم دنبال این بودند که ناامنی را به کشور بیاورند و آرامش را از مردم بگیرند. قطعاً آنها از این اتفاق ناراحت نیستند. این رسانه‌ها شروع به فضاسازی کردند و یکسری هم هیجانی و احساساتی شدند. برخی نیز سازماندهی‌شده به این تجمعات آمدند. بخشی از مردم به‌طور عادی اعتراض خود را بیان می‌کنند، اما برخی اغتشاش می‌کنند. وظیفه پلیس این است که با افرادی که به جان و مال و ناموس مردم و اموال دولتی تعرض می‌کنند برخورد کند. پلیس جلوی این افراد را می‌گیرد. حتماً خود خانواده امینی نیز تعرض به مردم را نمی‌پذیرند.

گروه حوادث: این روزها خبر مرگ دو دختر نوجوان به نام‌های سارینا اسماعیل‌زاده در عظیمیه کرج و نیکا شاکرمی در تهران، بازتاب زیادی در رسانه‌ها و فضای مجازی داشته و شایعات و گمانه‌زنی‌های زیادی درباره چگونگی و علت مرگ آنها بیان شده است. یکی از مواردی که رسانه‌های معاند روی آن بسیار مانور داده‌اند کشته شدن این دو دختر نوجوان در حوادث و اغتشاشات روزهای اخیر بوده است. حال آنکه گزارش‌های رسمی پلیس و دستگاه قضایی این موضوع را تأیید نمی‌کند.

اظهارات رئیس دادگستری البرز درباره مرگ سارینا اسماعیل زاده

حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز روز پنجشنبه درباره جزئیات فوت سارینا اسماعیل‌زاده گفت: در نخستین دقایق روز دوم مهر در حدود ۲۰ دقیقه بامداد، طی تماس تلفنی کلانتری ۱۴ رسالت کرج، گزارش یک مورد سقوط از ارتفاع به قاضی کشیک دادسرای ناحیه یک کرج ارائه شد. پس از دریافت این گزارش بازپرس کشیک دادسرای مذکور شخصاً در محل حادثه حاضر شده و با بررسی‌های اولیه مشخص شد جسد متعلق به دختری حدوداً ۱۶ ساله است که در محل ورودی پارکینگ پشتی ساختمان همسایه خانه مادربزرگ سارینا در عظیمیه کرج قرار داشت. بلافاصله تحقیقات اولیه در این خصوص از سوی خود بازپرس از مأمور کلانتری، مادر و مادربزرگ سارینا آغاز و در بررسی‌های اولیه مشخص شد متوفی که به همراه مادر خود در همان شب در منزل مادربزرگ خود بودند از راه‌پله منزل مادربزرگ، خود را به پشت بام طبقه پنجم رسانده و از آنجا پس از ورود به پشت بام همسایه به پایین پریده و طبق بررسی‌های اولیه خودکشی کرده است.

وی با بیان اینکه تحقیقات بازپرسی از مادر ایشان مشخص کرده است که متوفی سابقه خودکشی ناموفق با مصرف قرص داشته، متذکر شد: پلیس نیز با تماس تلفنی همسایه از موضوع سقوط از ارتفاع مطلع و به محل مراجعه کرده و با حضور اورژانس در محل مشخص شد که وی متأسفانه فوت کرده است.

فاضلی هریکندی در ادامه به گزارش پزشکی قانونی در این خصوص اشاره کرد و گفت: طبق این گزارش علت فوت، شوک ناشی از ضربه به‌دنبال صدمات و شکستگی‌های متعدد و خونریزی بواسطه سقوط از ارتفاع بوده است.

رئیس کل دادگستری استان البرز با بیان اینکه منطقه وقوع این حادثه جزو مناطق بدون اغتشاش در کرج بوده و ادعاهای مطرح شده در خصوص فرد فوت شده در برخی از رسانه‌های معاند کذب است، یادآور شد: خانواده متوفی شامل مادر، برادر و دایی وی نیز با حضور در شعبه ۱۳ بازپرسی دادسرای ناحیه یک کرج از انتشار این اخبار کذب ابراز ناراحتی کرده و خواستار صدور تکذیبیه شده‌اند.

توضیحات مادر سارینا

مادر سارینا اسماعیل‌زاده گفت: دختر من بسیار درسخوان و تیزهوش بود در مدرسه همه از او راضی بودند. اینکه گفته‌اند دختر من در اغتشاشات حضور داشته صحت ندارد او اصلاً با اغتشاشات کاری نداشت.

وی درباره سابقه خودکشی دخترش گفت: البته یک بار قبلاً سارینا سابقه خودکشی داشت 10 عدد قرص خورده بود آن هم سر یک موضوع پیش پا افتاده که البته زنده ماند.

دستور دادستان در پرونده نیکا شاکرمی

درحالی که حاشیه‌ها و شایعات در فضای مجازی درباره مرگ سارینا اسماعیل‌زاده هنوز پایان نیافته بود این بار خبر مرگ نیکا شاکرمی دختری 17 ساله که جسدش در حیاط ساختمانی واقع در خیابان لبافی‌نژاد تهران پیدا شد جنجال دیگری به پا کرد. در همین رابطه دادستان تهران از تشکیل پرونده قضایی برای بررسی علت فوت نیکا شاکرمی در دادسرای جرایم جنایی خبر داد.

علی صالحی ضمن تسلیت به خانواده خانم شاکرمی، بیان کرد: در خصوص این موضوع پرونده‌ای در دادسرای جرایم جنایی تشکیل شده است. وی خاطرنشان کرد: دستور بررسی پرونده صادر شده و اقدامات لازم در این رابطه در حال انجام است.

بازپرس جنایی درباره مرگ نیکا شاکرمی چه گفت؟

روز گذشته محمد جواد شفیعی، بازپرس دادسرای جنایی تهران که مسئول رسیدگی به پرونده مرگ نیکا شاکرمی است، به خبرنگار «ایران» گفت: حدود ساعت 7 صبح 30 شهریور به‌دنبال گزارش کشف جسد دختر نوجوانی در حیاط خلوت ساختمانی در محدوده خیابان لبافی‌نژاد، راهی محل شدیم. معاینات اولیه حکایت از آن داشت که حادثه حدود ساعت 3 تا 4 بامداد 30 شهریور، رخ داده و دختر نوجوان از پشت بام سقوط کرده اما حدود ساعت 7 صبح توسط یکی از همسایه‌ها در حیاط خلوت پیدا شده بود. در بازرسی از جیب‌های دختر نوجوان هیچ مدرک شناسایی که هویت او به‌دست بیاید یافت نشد. کیف و گوشی تلفن همراه او نیز روی تیرآهنی در نزدیکی پشت بام کشف شد. گوشی تلفن همراه نیکا در حالت پرواز و پخش آهنگی خارجی بود و داخل کیفش نیز کلاه؛ سیگار و وسایل شخصی پیدا شد اما هیچ مدرک شناسایی به‌دست نیامد. اثر انگشت‌برداری نیز نتیجه‌ای نداشت، بنابراین جسد به‌عنوان ناشناس به پزشکی قانونی منتقل شد.

بازپرس شعبه پنجم دادسرای امور جنایی تهران ادامه داد: با گذشت 9 روز از کشف جسد، خانواده پس از گزارش اعلام فقدانی، موفق شدند جسد نیکا را شناسایی کنند. اما موضوع عجیب اینکه خانه خاله نیکا، یک خیابان بالاتر از محلی است که دختر نوجوان سقوط کرده و جالب اینکه خبر کشف جسد و سقوط وی در تمام محل پیچیده بود و تقریباً تمامی کسبه و اهالی از ماجرا با خبر شده بودند. در ادامه تحقیقات به بازبینی دوربین‌های مداربسته اطراف محل حادثه پرداختیم. یکی از دوربین‌ها نشان می‌دهد که نیکا ساعت 12:02 دقیقه بامداد 30 شهریور در حال صحبت کردن با تلفن وارد کوچه شده و به داخل خانه‌ای که درش نیمه باز بوده رفته است. در تحقیق از اهالی ساختمان دریافتیم هیچ کدام دختر نوجوان را نمی‌شناخته و مشخص نیست که چرا نیکا وارد آن ساختمان شده است. جسد نیکا داخل حیاط خلوت خانه روبه‌رویی قرار داشت. تصاویر به‌دست آمده از دوربین‌ها، تصویر نیکا است و حتی کلاهی که هنگام ورود به ساختمان به سر داشت نیز داخل کوله‌اش پیدا شد.

تلفن همراه دختر نوجوان را نیز بررسی کردیم و آخرین تماس‌های او با دوستش و مادر دوستش بود؛ درصورتی که تصور می‌کردیم تماس‌ها با یکی از اهالی ساختمان باشد، اما این‌طور نبود.پزشکی قانونی علت اولیه مرگ را صدمات متعدد بدنی ناشی از سقوط از ارتفاع اعلام کرده و هیچ آثار ضرب و جرح و درگیری روی بدن نیکا مشاهده نشده است. همچنین پزشکی قانونی هیچ موردی مبنی بر تجاوز یا آزار و اذیت را تأیید نکرده است. مرگ دختر جوان یک حادثه بوده و ارتباطی با موضوعاتی که مطرح شده ندارد.در این رابطه 8 مرد افغانستانی بازداشت شده‌اند که یکی از آنها نگهبان ساختمان محل حادثه بوده و در پارکینگ ساختمان در اتاقک سرایداری زندگی می‌کرده است. 7 نفر دیگر نیز از دوستان نگهبان بودند که شب حادثه در اتاقک نگهبان میهمان بودند و باتوجه به شلوغی خیابان‌ها و از آنجایی که تاکسی اینترنتی پیدا نکرده بودند مجبور شدند شب را داخل اتاقک سرایداری بمانند. اما باتوجه به اینکه جسد نیکا در حیاط خلوت ساختمان مجاور افتاده بود، هیچ کدام از آنها صدای سقوط نشنیده‌اند.

8 مرد بازداشت شده مدعی هستند که تا به حال نیکا را ندیده‌اند و فعلاً بازداشت هستند.

بدنبال این حادثه دستور بازبینی دوربین‌های مداربسته مسیر عبور نیکا و تحقیقات از اهالی ساختمان صادر شده است. همچنین از همسایه‌ها تحقیق شد که صدای مشاجره شنیده‌اند یا خیر.

مرگ نیکا ارتباطی با اغتشاشات ندارد

محمد شهریاری سرپرست دادسرای جنایی استان تهران نیز درباره جزئیات پرونده نیکا شاکرمی به خبرگزاری میزان گفت: ساعت ۷:۳۰ روز چهارشنبه ۳۰ شهریور ماه، ساکنین ساختمانی در چهارراه امیر اکرم متوجه جسد خانم جوانی در حیاط منزل خود شدند که بلافاصله موضوع را به کلانتری منطقه اطلاع دادند. اکیپ‌های تخصصی [بررسی] صحنه به محل اعزام و متوجه شدند این خانم از ساختمان مجاور به حیاط این منزل پرتاب شده است.

سرپرست دادسرای جنایی استان تهران بیان کرد: پزشکی قانونی با دستور مقام قضایی کار کالبدشکافی و اخذ نمونه‌های سم شناسی و آسیب شناسی را انجام داد. در آزمایش‌های کالبد شکافی و معاینه جسد، آثار شکستگی‌های متعدد در ناحیه لگن، سر، اندام‌های فوقانی و تحتانی، دست‌ها و پاها و در رفتگی لگن مشاهده شد که نشان می‌دهد فرد از بلندی پرت شده است. طبق استعلام‌های گرفته شده هم مشخص شد فرد به پایین پرتاب شده است.

وی با بیان اینکه «در معاینات پزشکی قانونی آثار گلوله و ساچمه در بدن جسد مشاهده نشده است»، تصریح کرد: سرانجام هویت جسد با نام نیکا شاکرمی ۱۷ ساله تعیین شد و بررسی‌ها نشان داده است منزل خاله خانم شاکرمی در کوچه مجاور این ساختمان و ۲ پلاک بالاتر از محل کشف جسد است. هنوز انگیزه ورود این خانم به ساختمان نیمه کاره مشخص نشده

است.

نیکا شاکرمی روز ۲۹ شهریور ماه (روز قبل از حادثه) به منزل مراجعه نکرده بود و مادرش تماس‌های زیادی با وی گرفته و درخواست کرده که به منزل خودشان یا منزل خاله‌اش مراجعه کند اما با وجود تماس‌های زیاد خانم نیکا شاکرمی به منزل مراجعه نکرده بود.

وی افزود: مادر مرحوم شاکرمی با یکی از دوستان دخترش به نام آیدا تماس می‌گیرد و از او درخواست می‌کند که با دخترش تماس بگیرد و بخواهند به منزل مراجعه کند اما نیکا شاکرمی قبول نمی‌کند که به منزل بازگردد.

سرپرست دادسرای جنایی تهران با بیان اینکه پدر مرحوم نیکا شاکرمی فوت کرده است، گفت: مادر مرحوم شاکرمی در روز پنجشنبه ۷ مهرماه به اداره آگاهی مراجعه و مفقودی دخترشان را اعلام کرده است. با مراجعه خانواده همان روز جسد شناسایی می‌شود و روز شنبه ۹ مهر ماه جسد به خانواده تحویل داده می‌شود.

وی با بیان اینکه «بررسی‌ها نشان می‌دهد این حادثه با اغتشاشات اخیر ارتباطی ندارد»، گفت: هیچ‌گونه آثار گلوله در بدن مرحوم کشف نشده است و آثار نشان می‌دهد فوت ناشی از پرت شدگی فرد بوده است. وی تصریح کرد: خانم نیکا شاکرمی مدرسه نمی‌رفت و در یک کافی شاپ مشغول به کار بود. پرونده در حال بررسی است و در اسرع وقت نتیجه اعلام می‌شود.

قتل برای تحریک قومیتی

دایی مادر نیکا در گفت‌وگو با تسنیم ضمن اشاره به اینکه مرگ نیکا خیلی مشکوک است، گفت: نیکا فرزند دوم خانواده بود، او علاقه زیادی به رشته نقاشی داشت و به همین دلیل پس از فوت پدرش، ‌همراه مادرش در استان تهران ساکن ‌‌شدند‌.

وی با بیان اینکه یک بچه‌ای که در تظاهرات شرکت کرده، به هر حال جزو معاندین یا محارب به حساب نمی‌آید که انگیزه جدی‌ای برای حذف او بین نیروهای امنیتی وجود داشته باشد، افزود:‌نوجوانی تحت تأثیر احساس، فضای مجازی یا جوّ خیابان‌ ممکن است در محلی حضور داشته باشد اما به هر حال دستگاه نظامی و امنیتی این‌قدر درک و فهم دارد که بداند هر کشته برای این نظام هزینه دارد. پس بعید است خودش دست به چنین اقدامی بزند.

دایی مادر مرحوم نیکا شاکرمی با بیان اینکه دشمنان در مرگ مهسا امینی هم از پروژه تحریک قومیتی برای کردها بهره بردند، ادامه داد: آشوبگران وقتی دیدند ‌مردم لرستان در اغتشاشات اخیر شرکت نکردند و در لرستان خبر چندانی نیست از این پروژه‌ها ساختند.

خیراللهی در واکنش به برخی اظهارات «آتش شاکرمی» خاله نیکا گفت: ایشان فرد سیاسی نیست و اینکه برخی از عنوان لیدر برای وی استفاده کرده‌اند به نظرم صحیح نیست. اما به نظر من خاله «نیکا» هم آن‌گونه که پیداست از طرف افرادی که مثلاً خود را وکیل سیاسی معرفی می‌کنند، یا حتی از طریق نشر برخی شایعات یا تماس‌های مشکوکی که صورت گرفته، تحریک شده و به سمت این موضع‌گیری‌ها هدایت شده است.

دایی مادر مرحوم نیکا شاکرمی درباره علت دفن مرحومه ‌شاکرمی در روستای حیات‌الغیب بخش ویسیان خاطرنشان کرد: ما در این باره با دو نظر در فامیل مواجه بودیم، فامیل پدر مرحوم نیکا بر خاکسپاری او در جوار پدرش تأکید داشتند، ما هم به عنوان دایی‌های مادرش با این موضوع موافق بودیم. اما تنها شخص مادرش در ابتدا مخالف بود که بعد از صحبت‌هایی که کردیم، تصمیم بر خاکسپاری او در روستای پدری با حضور اقوام درجه یک گرفتیم.

ماجرای نیکا شاکرمی ربطی به اعتراضات ندارد

وحید اشتری، فعال توئیتری نیز درباره ماجرای نیکا شاکرمی در رشته توییتی نوشته است: من تقریباً وقت گذاشتم و همه مطالب در مورد #نیکا_شاکرمی را خواندم. تقریباً هیچ چیزی نیست که نخوانده باشم یا ندیده باشم. به خاطر دغدغه خودم رفتم آدرس دقیق در محله امیراکرم را هم پیدا کردم. با اهالی ساختمان و برخی همسایه‌ها هم صحبت کردم. قصه این طفل معصوم هیچ ربطی به اعتراضات ندارد.یعنی نیکا غروب ۲۹ شهریور در اعتراضات بلوار کشاورز بوده و شب به این ساختمان نیمه کاره در لبافی‌نژاد که فقط چند پلاک با منزل خاله‌اش فاصله دارد آمده است. نزدیک صبح چند ساعتی روی پشت‌بام بوده و تعداد زیادی سیگار کشیده که فیلترهایش باقی است. در این چند ساعت شروع می‌کند به پاک کردن اکانت‌ها در شبکه‌های اجتماعی و احتمالاً خاطرات و عکس‌ها و کانتکت‌ها و چیزهای دیگر. بعد همسایه‌ها نزدیک صبح صدای افتادن یک جسم سنگین در حیاط خلوت را می‌شنوند. ساعت‌های متفاوتی را ذکر می‌کنند که خیلی دقیق نیست.

اهالی محل و کسبه هم آمدن پلیس و بردن جنازه را متعلق به ظهر ۳۰ شهریور می‌دانند. اینکه رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور گفتند نیکا ۲۹ یا ۳۰ شهریور دستگیر شده و 10 روز بازداشت بوده و آنجا شکنجه شده و الباقی داستان رسماً با توجه به شهادت اهل محل یک قصه تخیلی می‌نماید.همسایه‌هایی که با کلانتری کوله را باز کردند، می‌گویند شناسنامه و سایر مدارک هویتی وجود نداشته است.

آدرس پزشکی قانونی استان تهران در جاده قدیم قم واقع در کهریزک 500 متر بعد از درب شرقی بهشت زهرا می‌باشد. همه افراد برای شناسایی جنازه مفقودین‌ مــــی‌روند آنجــــــــــا ولی در گزارش‌های بی‌بی‌سی و اینترنشنال تعمداً فقط اسم کهریزک را به جای پزشکی قانونی می‌آورند و می‌پرسند سؤال این‌است؛ «چرا نیکا در حوالی بلوار کشاورز مفقود شده و در کهریزک به خانواده‌اش تحویل داده شده است؟»حتی مطمئن نیستم در آن ساختمان چه اتفاقی رخ داده و ماجرا خودکشی است یا قتل یا هرچیز دیگر. ولی از چیزی که مطمئنم داستانی که در فضای مجازی ساخته شده هیچ نسبتی با مرگ تلخ این دختر ندارد.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.





یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره