اخبار برگریده
پنج شنبه, 09 فروردين 1403 19:02

شنبه, 28 تیر 1399 ساعت 08:59

کرونولوژی مواد آرایشی!

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی فعال رسانه و طنزنویس نشریات محلی و کشوری در یادداشت طنز خود به استفاده بی حد و حضر از لوازم آرایشی در کشور پرداخت.

به گزارش نسیم امروز، در این یادداشت آمده است:

داشتن رکورد فی نفسه چیز بدی نیست و اگر در باب مسائل ورزشی، فرهنگی، هنری، علمی و سایر ژانر های مثبت باشد نه تنها بد نیست بلکه جای بسی شعف و شادمانی نیز هست.

اما متاسفانه در سال های اخیر ما در برخی امورات صاحب رکورد و عناوین بین المللی شده ایم که نه تنها جای شعف و سرور نیست بلکه جای بسی تاسف و ناخرسندی است و به قولی «کز تاسف دشمنان را بر زبان واحسرتا ست.» چه به برسد به دوستان، آشنایان، اقوام و سایر فامیل های نسبی و سببی و ... مشت نمونه خروار.

این داستان هم استفاده بی حد و حصر از لوازم آرایشی است که برای عده ای از نان شب ( آن هم در نوع حجیم و دارای جوش شیرین فراوان) واجب تر شده است. تا جایی همه ساله مقادیر معتنابهی ارز مملکت و پول نفت از آب گذشته ( آن هم با بدبختی و زحمات برخی دوستان در بند) صرف واردات این وسایل به کشور می شود که بسیاری از آنها قاچاق و از نظر بهداشتی نیز دارای مشکلات عدیده می باشند.

دردمندانه اینکه گردانندگان این کارتل های لوازم آرایش در حال یافتن بازارهای جدید برای فروش محصولات می باشند که متاسفانه جمعیت هدف آنان ( با عرض شرمندگی) از جماعت نسوان به جماعت ذکور هم کشیده شده است. کرونولوژی یا به عبارتی جستاری در تاریخ در باب آرایش نشان می دهد که این قبیل امورات در گذشته هم مسبوق به سابقه بود ولی از روی حساب و کتاب و قاعده و قانون...

فی المثل قدما معتقد بودند: آرایش پیران بود افزون زجوانان . . . تعمیر ضرور است بناهای کهن را! اما الان دوره و زمانه پشت و رو شده است و پیر و جوان و زن و مرد همه در کار آرایش هستند و حتی شاهد بودیم که در برخی مجالس خاص جماعت نسوان در باب زیبایی به جماعت ذکور حسودی نیز نموده اند!

هر چند دولت های سابق و فعلی با اجرای برخی طرح ها نظیر «برچسب اصالت» و «شبنم» و برنامه های فرهنگی و اجتماعی در صدد کاهش مصرف مواد آرایشی غیر بهداشتی و قاچاق بوده و هستند ولی نقداً اتفاق خاصی نیفتاده است و ملت کماکان پیرو داستان «الانسان حريص علي ما منع» هستند و گوششان به این حرفها بدهکار نیست.

به هر روی از آنجا که از قدیم گفته اند« نشستن کسی که زمینش زده اند، از کسی به زور سرپا نگهش داشته اند، زیبا تر است» در باب کاستن استفاده از این وسایل نکاتی را یادآور می شویم:

الف) لانگ شات یا نمای دور: متاسفانه الگوبرداری نسل جوان از هنر پیشگان امری طبیعی و رایج است. این بزرگواران هم در رویکرد آرایش غلیظ برایشان پرده سینما و قاب تلویزیون، شبکه خانگی و شبکه های اجتماعی ندارد و هر چهار گزینه برایشان صحیح است. پیشنهاد می شود صدا و سیما یک تدبیری بیاندیشد و یک کمیته اخلاق یا کمیته انضباطی( بدون کمیته استیناف و سایر مخلفات) تشکیل دهد تا منبعد به هنر پیشگانی که عرف و هنجارهای اجتماعی را رعایت نمی کنند، کمتر بازی برسد و در لیگ های پائین تر توپ بزنند. نه اینکه در برنامه های زنده تلویزیونی ولو باشند و فیلمبردار نگون بخت مجبور شود دائم لانگ شات یا نمای دور طرف را به تصویر بکشد!

ب) جرایم خاص گالنی: بسیاری از این مواد آرایشی قاچاق به صورت فله و گالنی به کشور حمل می شوند و اصلاً اوضاع بهداشتی مناسبی ندارند. پیشنهاد می شود بعد از دستگیری برخی از این قاچاقچیان دانه درشت، آنها را مجبور به استفاده از مواد آرایشی خودشان کنیم. اصلاً صورتشان را داخل گالن بزنیم و در بیاوریم. باور کنید جای دوری نمی رود!

پ) مالیات و افزایش قیمت: در برخی کشور های خارج به منظور جلوگیری از مصرف برخی مواد خاک بر سری نظیر سیگار و مشروبات الکلی، علاوه بر اخذ مالیات فراوان، قیمت این محصولات را نیز تا حد زیادی افزایش می دهند. هر چند در کشور ما افزایش قیمت امری عادی تلقی می شود و شرکت ها با «رویکرد دور همی» و «خود جوش» قیمت ها را دولا پهنا حساب می کنند، ولی در این مورد خاص نیز توصیه می شود، علاوه بر «رویکرد دور همی» یک نموره دیگر هم به قیمت این وسایل اضافه شود بلکه ملت فقط در موارد خاص نظیر مجالس شادی از این وسایل استفاده کنند و برای خروج از منزل جهت خرید دو قالب کره یا یا یک دبه ماست، خودشان را ماستمالی نکنند و به همان دو پاف ادکلن قناعت کنند! شاداب باشید...

آخرین ویرایش در شنبه, 28 تیر 1399 ساعت 08:59
Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره