شنبه, 27 مرداد 1397 00:00

پنج شنبه, 28 دی 1396 ساعت 09:33

پرورشی ومهندسی معکوس

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

محمدابراهیم محمدی

این یک واقعیت است که خداوند ذهن و ضمیر نوجوانان و جوانان را با ارزش‌مداری و نیک‌اندیشی عجین ساخته است.

کار پدر و مادر، معلم و مربی صرفاً مدیریت و دقت در فرایند تعالی و رشد شخصیت فرزندان است.

برای همین؛ برخی از بزرگان و صاحب نظران تربیت معتقدند ذهن و ضمیر کودک، نوجوان میزبان است و اطلاعات و محتواهای نظری و عملی میهمان؛ وبرم است تا بکوشیم میهمان ناخوانده و ناسالمی بر این میزبان وارد نشود.

به عبارت دیگر؛ درون کودک و نوجوان؛ خداجویی، ارزش طلبی و نیک‌اندیشی و در یک کلمه توحیدی است و این فرایند اگر خوب مدیریت شود همه ملکات انسانی در آنان رشد و تعالی می‌یابد.

ازاین رو همه توجیه‌ها ناظر به مراقبت و ملاحظه ظرفیت‌های بالقوه روان کودک و نوجوان است.

نظام تربیتی باید این باور را داشته و به این اصل فطری که روان کودک و نوجوان بدوراز زنگاره است توجه اکید ورزیده و با این نگرش، برنامه‌های تربیتی را سامان دهد.

مقصود از تربیت معکوسان است که باید به جوشش‌ها و ذوق و علاقه‌های معنوی بچه‌ها توجه داشته و براساس آن تولید برنامه شود.

به دیگر سخن مراقب بود نسخه‌های تزریقی متناسب با نیاز، خواست و ضرورت ایشان باشد تا صلاح دید و سلیقه‌ها!

باید فعالیت‌های تربیتی در مسیر شدن وناظر به ساحت‌های فردی و اجتماعی شده و با اقبال و کشش‌های نظری ایشان همسو گردد.

در مهندسی معکوس کار تربیتی بیش از هر فعالیتی مبتنی بر خودیابی و کشف خویشتن است؛ در این رویکرد دانش‌آموز نه تنها خود را در معرض شدن قرار می‌دهد بلکه خود برای شدن و فعلیت؛ ظرفیت سازی می‌کند.

اگر این قالب در راستای واقعیت‌های تربیتی شناخته شود باید:

اول: برنامه‌های تربیتی جاری ما با نیازسنجی از کف کلاس و مدرسه سامان یابد.

دوم: سامانه‌های افکارسنجی؛ نیازها، ضرورت‌ها و شأن و شخصیت ایشان را گزارش و توسط کارشناسان تربیتی و مشاوره و دینی تحلیل ارزیابی و نظام‌مند شود.

سوم: آنچه فرایند شدن را در دانش‌آموزان شتاب می‌بخشد، مکانیزم مشارکت فکری و میدانی ایشان با برنامه‌هاست؛ در این طرح باید دانش‌آموز اصلی‌ترین مؤلفه در اجرای فعالیت‌ها بوده و به انان این فرصت و موقعیت داده شود تا ضمن مشارکت جدی در فعالیت‌ها به برایندهای میدانی و مشاهده‌ای برنامه‌ها دست یابد.

به دیگر سخن باید تلاش کنیم مداخلات را کاهش و مشارکت و حضور مؤثر راتقویت و زمینه‌های اکتشافی را در مسیر شدن تسهیل نمائیم.

* محمدابراهیم محمدی - مدیرکل پیشین فرهنگی وهنری

بازدید 240 بار
Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.




عناوین روزنامه‌های امروز

یادداشت ها و مقالات

گزارش تصویری








بامی1

بامی2



  • گزارش تصویری مسابقات اسب ترکمن در خراسان شمالی
  • گزارش تصویری مسابقات اسب ترکمن در خراسان شمالی
  • گزارش تصویری مسابقات اسب ترکمن در خراسان شمالی
  • گزارش تصویری مسابقات اسب ترکمن در خراسان شمالی
  • گزارش تصویری مسابقات اسب ترکمن در خراسان شمالی
  • گزارش تصویری مسابقات اسب ترکمن در خراسان شمالی
  • گزارش تصویری مسابقات اسب ترکمن در خراسان شمالی
  • گزارش تصویری مسابقات اسب ترکمن در خراسان شمالی
  • گزارش تصویری مسابقات اسب ترکمن در خراسان شمالی
  • گزارش تصویری مسابقات اسب ترکمن در خراسان شمالی
  • گزارش تصویری مسابقات اسب ترکمن در خراسان شمالی
  • گزارش تصویری مسابقات اسب ترکمن در خراسان شمالی
  • گزارش تصویری مسابقات اسب ترکمن در خراسان شمالی
  • گزارش تصویری مسابقات اسب ترکمن در خراسان شمالی
  • گزارش تصویری مسابقات اسب ترکمن در خراسان شمالی
  • گزارش تصویری مسابقات اسب ترکمن در خراسان شمالی
  • گزارش تصویری مسابقات اسب ترکمن در خراسان شمالی
  • گزارش تصویری مسابقات اسب ترکمن در خراسان شمالی
  • گزارش تصویری مسابقات اسب ترکمن در خراسان شمالی
  • گزارش تصویری مسابقات اسب ترکمن در خراسان شمالی
  • گزارش تصویری مسابقات اسب ترکمن در خراسان شمالی
  • گزارش تصویری مسابقات اسب ترکمن در خراسان شمالی
  • گزارش تصویری مسابقات اسب ترکمن در خراسان شمالی
  • گزارش تصویری مسابقات اسب ترکمن در خراسان شمالی