شنبه, 06 خرداد 1396 06:51

چهارشنبه, 04 اسفند 1395 ساعت 18:05

ازفعالیت تربیتی تامدیریت تربیتی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

محمدابراهیم محمدی 

شاید یکی از اختلالات جاری در مدارس ما تداخل برخی از مأموریت‌ها و وظایف باشد، این مسئله که در اکثریت مدارس ما دامن‌گیر است؛ موجب انباشت مأموریت‌ها و تکالیف بدون متولی شده است.

به جرأت می‌توان گفت ناخرسندی خانواده‌ها و حتی بدنه حاکمیتی ناظر بر وظایفی است که ناخواسته و از سرضعف سامان‌دهی و تداخل مغفول می‌ماند.

واقعیت اینست که در مدارس ما عناوینی چون کار تربیتی، آموزش های تربیتی، مدیریت تربیتی و فعالیت تربیتی یا دچار بدفهمی شده و یا گرفتار بد سامانی وبی سلیقگی گردیده است.

این عناوین و ماموریت های مبتنی بر آن ضمن رشد نامتوازن آموزش دانش‌آموزان موجب انتقاد، دلخوری، انتظارات و مطالبات ناصواب گردیده است.

به دیگر سخن مطالبات وبتبع ناخرسندی‌های پنهان و آشکار که بعضاً نخ نما و ناامیدانه شده است ارتباط معنی داری باتربیت ومسایل مربوط بایان یافته است.

واقعیت اینست که کار تربیتی و مأموریت ظریف، حساس ارتباط با مخاطب که حواشی وجلوه های اجتماعی وخانوادگی خاصی دارد اقدامی سخت، سنگین و حوصله سوزبوده و ازطیف یا گروه خاص به تنهائی ساخته نیست.

این موضوع که مهم‌ترین بخش در آموزش و پرورش است برخلاف فهم و برداشت‌های جاری امورتربیتی را مورد مطالبه وانتظارات نقد آلود ساخته است.

به نظر می‌رسد این دست برداشت‌ها که خود برای متولیان زحمت ساز و پرمزاحمت است باید با بازتعریف وتبیین؛ ذهنیت‌زدایی شود.

واقعیت این است که کار تربیتی که تعلیم، تعمیق وترویج انسانیت وارزشهای اخلاقی وانسانی است در حصارومحدوده امور تربیتی نمی‌تواند باشد بلکه اقدامی جمعی و تعمیمی است که بخش محدودی ازآن مربوط به مربیان وعوامل پرورشی می‌باشد.

به نظر می‌رسد مأموریت تربیتی بیش ازهربخشی متوجه آموزش و عوامل دست اندر کارآن در صحنه کلاس است و این مسئولیت، محوری‌ترین تکلیف در فعالیت آموزش ی بشمار می‌رود.

ازین رو بخش زیادی ازکار تربیتی معلمان فراتر از فعالیت رسمی آموزش ی به ارتباط عاطفی ایشان مربوط می‌شود و این خود وجه تمایز شغل معلمی با سایر مشاغل است.

ودرطول تاریخ موثرترین معلمان اخلاق و معنویت از میان بزرگ‌ترین آموزش گران برخاسته و ماندگارترین نقش‌ها راداشته اند.

دانش دینی و ارتقاء سواد و معلومات مذهبی که برای تقویت مبانی و شکل‌گیری اندیشه و فکر دانش‌آموزان لازم است به آن دسته از معلمانی مربوط است که به دروس دینی، قرآن، فلسفه، منطق، تاریخ و ... اشتغال دارند.

بنابراین دانش عمومی و به‌ویژه دینی را باید در کلاس و کتاب‌های در سی از این دست جستجو کرد.

بنابراین ضعف محتوی و ومهارت های آموزش ی و نبود زمینه برای پرسش‌گری و طرح مسئله؛ اندیشه‌های دینی دانش‌آموز را محدود، ضعیف وآسیب پذیر می‌سازد.

این انتظار وجود دارد این قبیل کلاس‌ها به دلیل اهمیت و تأثیرگذار بهترین و جذاب‌ترین‌های مدرسه به لحاظ طرح، ارائه و جلوه‌های جانبی اعم از مشاهده‌ای، محیطی، میدانی و حتی رسانه‌های هنری باشد.

نوع وحساسیت این ماموریت می‌طلبد معلمان این دروس از دانش، مهارت و مقبولیت علمی بالایی برخوردار باشند.

مدرسه در طول سال تحصیلی و حتی فراغت‌های ضمن تحصیل و پایان تحصیل شاهد فعالیت‌هایی است که مدیریت و هدایت را در مدرسه ناگزیر می‌سازد.

معاون یا مربی پرورشی که در واقع به دلیل اهمیت وحساسیت ماموریت، نفردوم مدرسه بوده وبخش عظیمی از تعهدات ومطالبات مدرسه متوحه ایشان است باید فراتر از یک عنصر فعال میدانی یک کارشناس برنامه ریزی ومدیریت در بخش‌های فرهنگی وتربیتی باشد.

انتظار این است که مربی یا معاون تربیتی مجموعه تشکل‌ها ونهاد های درون مدرسه را با تعریف وتقسیم کار به تحرک وفعالیت وابدارد.

پیداست؛ پرداختن مربی به امورات اجرائی وحجمی از جنس نصب واعلان وپخش و امورانضباطی باشان وجایگاه مربی ومعاون تربیتی که مدیریت وهماهنگی فعالیت‌ها را دارد ناسازگار است.

به نظر می‌رسد؛ اشتغال مربی به امورات سطحی و اجرائی وتشریفاتی ودیگری انحصار وحبس مربی درجنبره امور آموزش ی مدرسه بی تاثیر در فروکاهی جایگاه مربی تربیتی نبوده است.

مناسب تر این است که مربی پرورشی ضمن در اختیار داشتن تمام ظرفیت‌های مشاوره، بهداشت وتشکلهای دانش اموزی وبویژه شورای دانش اموزی در فرصت فراغت دانش اموزی خدمت رسانی نماید.

رونق بخشی به فعالیت‌های تربیتی در فرصت فراغت‌های یومیه بعد از ظهرها، پایان هفته وحتی تابستان می‌تواند بخش زیادی از موظفی‌های عوامل تربیتی راپوشش دهد.

انتقال مامورییت فعالیت‌های تربیتی درقالب طرح وبرنامه های روشن و بااستفاده از ظرفیت تشکل‌ها ونهاد های مردمی علاقمند به فعالیت در زمینه مسائل فرهنگی وتربیتی به فرصت‌های فراغت ومدیریت ان توسط مربیان علاقمند با مهارت، چابک وزبده پایانی خواهد بود بر بسیاری از دغدغه‌های که دیر زمانی است وجود دارد.

به نظر می‌رسد اگر در مدارس بین کار تربیتی، آموزش های تربیتی وفعالبت های تربیتی تفکیک شود تحولی که باید رخ خواهد نمود وبسیاری از موانع دست وپاگیر وناخرسندی ها پایان خواهد پذیرفت.

سخن آخر اینکه مدیر علت تامه برنامه ریزی اجرا ونظارت فرایندی است وتا زمانی که مدیر این باور را نداشته ویا از عهده این تعریف وتوزیع های ماموریتی برنیاید کار تربیتی سرانجام نخواهد یافت.

برای همین ضمن اعتقاد به مشارکت شوری معلمان وانجمن های مدرسه در فرایند انتخاب مدیر مدرسه؛ ملاحظات اولیا را به عنوان اصحاب دغدغه وسرمایه در انتخاب مدیر قابل توجه می‌دانم.

* محمدابراهیم محمدی - مدیرکل سابق فرهنگی وهنری

بازدید 161 بار
Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.




عناوین روزنامه‌های امروز

یادداشت ها و مقالات

گزارش تصویری








بامی1

بامی2


  • تصاویری از حماسه حضور مردم خراسان شمالی در انتخابات 29 اردیبهشت ماه 96 / عکس: ایمان غلامیان
  • تصاویری از حماسه حضور مردم خراسان شمالی در انتخابات 29 اردیبهشت ماه 96 / عکس: ایمان غلامیان
  • تصاویری از حماسه حضور مردم خراسان شمالی در انتخابات 29 اردیبهشت ماه 96 / عکس: ایمان غلامیان
  • تصاویری از حماسه حضور مردم خراسان شمالی در انتخابات 29 اردیبهشت ماه 96 / عکس: ایمان غلامیان
  • تصاویری از حماسه حضور مردم خراسان شمالی در انتخابات 29 اردیبهشت ماه 96 / عکس: ایمان غلامیان
  • تصاویری از حماسه حضور مردم خراسان شمالی در انتخابات 29 اردیبهشت ماه 96 / عکس: ایمان غلامیان
  • تصاویری از حماسه حضور مردم خراسان شمالی در انتخابات 29 اردیبهشت ماه 96 / عکس: ایمان غلامیان
  • تصاویری از حماسه حضور مردم خراسان شمالی در انتخابات 29 اردیبهشت ماه 96 / عکس: ایمان غلامیان
  • تصاویری از حماسه حضور مردم خراسان شمالی در انتخابات 29 اردیبهشت ماه 96 / عکس: ایمان غلامیان
  • تصاویری از حماسه حضور مردم خراسان شمالی در انتخابات 29 اردیبهشت ماه 96 / عکس: ایمان غلامیان
  • تصاویری از حماسه حضور مردم خراسان شمالی در انتخابات 29 اردیبهشت ماه 96 / عکس: ایمان غلامیان
  • تصاویری از حماسه حضور مردم خراسان شمالی در انتخابات 29 اردیبهشت ماه 96 / عکس: ایمان غلامیان
  • تصاویری از حماسه حضور مردم خراسان شمالی در انتخابات 29 اردیبهشت ماه 96 / عکس: ایمان غلامیان
  • تصاویری از حماسه حضور مردم خراسان شمالی در انتخابات 29 اردیبهشت ماه 96 / عکس: ایمان غلامیان
  • تصاویری از حماسه حضور مردم خراسان شمالی در انتخابات 29 اردیبهشت ماه 96 / عکس: ایمان غلامیان
  • تصاویری از حماسه حضور مردم خراسان شمالی در انتخابات 29 اردیبهشت ماه 96 / عکس: ایمان غلامیان
  • تصاویری از حماسه حضور مردم خراسان شمالی در انتخابات 29 اردیبهشت ماه 96 / عکس: ایمان غلامیان
  • تصاویری از حماسه حضور مردم خراسان شمالی در انتخابات 29 اردیبهشت ماه 96 / عکس: ایمان غلامیان
  • تصاویری از حماسه حضور مردم خراسان شمالی در انتخابات 29 اردیبهشت ماه 96 / عکس: ایمان غلامیان
  • تصاویری از حماسه حضور مردم خراسان شمالی در انتخابات 29 اردیبهشت ماه 96 / عکس: ایمان غلامیان
  • تصاویری از حماسه حضور مردم خراسان شمالی در انتخابات 29 اردیبهشت ماه 96 / عکس: ایمان غلامیان
  • تصاویری از حماسه حضور مردم خراسان شمالی در انتخابات 29 اردیبهشت ماه 96 / عکس: ایمان غلامیان
  • تصاویری از حماسه حضور مردم خراسان شمالی در انتخابات 29 اردیبهشت ماه 96 / عکس: ایمان غلامیان
  • تصاویری از حماسه حضور مردم خراسان شمالی در انتخابات 29 اردیبهشت ماه 96 / عکس: ایمان غلامیان
  • تصاویری از حماسه حضور مردم خراسان شمالی در انتخابات 29 اردیبهشت ماه 96 / عکس: ایمان غلامیان