اخبار برگریده
پنج شنبه, 09 فروردين 1403 17:39

دوشنبه, 30 آبان 1401 ساعت 10:47
  • .

گروسی وجود برنامه هسته‌ای نظامی در ایران را رد کرد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که این نهاد نظارتی هیچ اطلاعاتی در زمینه وجود برنامه هسته‌ای نظامی ایران در دست ندارد.

به گزارش نسیم امروز به نقل از ایرنا، «رافائل گروسی» در پاسخ به سوال خبرنگار برنامه ۶۰ دقیقه شبکه سی بی اس در مورد احتمال دستیابی ایران به بمب هسته ای مدعی شد: در سطح فعلی تولید اورانیوم غنی شده، ایران توانسته که مواد کافی برای ساخت بیش از یک وسیله (انفجاری) را، در صورتیکه قصد ساخت آن را داشته باشد، فراهم سازد.

وی بلافاصله افزود: اما ما هیچ اطلاعاتی در مورد آنکه نشان دهد ایران در حال حاضر برنامه هسته ای نظامی دارد، در اختیار نداریم.

مجری پرسید: آیا ایران به نقطه غیرقابل بازگشت رسیده است؟ آیا زمان آن است که بپذیریم که آنان قدرت هسته ای شده اند، و گروسی پاسخ داد: خیر. به آن نقطه نرسیده ایم ولی لازم است به شدت فعالیت کنیم تا به آن نقطه نرسیم.

این اظهارات گروسی در حالی مطرح شد که قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا و تروئیکای اروپا که در تداوم سیاست فشار حداکثری و اتهام پراکنی به جمهوری اسلامی ایران پیرامون مسائل ادعایی پادمانی ارائه شد، روز پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ به تائید شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسید.

در این قطعنامه که با مخالف چین و روسیه روبرو شد، نویسندگان با تکرار ادعاهای ساختگی درباره کشف مواد هسته‌ای در سه مکان اعلام نشده در ایران، خواستار همکاری ایران با آژانس بین‌المللی هسته‌ای شده‌اند.

وزیر امور خارجه ایران نیز اقدام شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در صدور قطعنامه ضدایرانی را غیرسازنده توصیف کرد و گفت: بار دیگر از جایگاه آژانس سوءاستفاده سیاسی شده است و ما اقدام متقابل انجام خواهیم داد.

حسین امیرعبداللهیان افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اقدام غیرسازنده‌ای را در پایان هفته گذشته انجام داد در حالی که دو هفته پیش هیاتی متشکل از مقامات وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی به وین سفر کردند، در خصوص همکاری نیرومندتر آژانس و ایران توافق کردند و دیدار سازنده‌ای را با رافائل گروسی مدیرکل آژانس انجام دادند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: با این وجود به یکباره در راستای تاثیرگذاری بر محیط داخلی و همچنین اعمال فشار حداکثری و در تداوم سیاست این روزهای به‌شدت ریاکارانه ایالات متحده آمریکا، قطعنامه‌ای را علیه جمهوری اسلامی ایران روی میز گذاشتند و بار دیگر از آژانس سوء‌استفاده سیاسی کردند.

امیرعبداللهیان گفت: ما اقدام متقابل و موثر را انجام می‌دهیم در عین حالی که به حقوق بین‌الملل و تعهدات بین‌المللی‌ خود پایبند خواهیم ماند.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در اظهارنظری گفت: فعلا سفری از آژانس در دستور کار نیست؛ موضوع حائز اهمیت این است که وزارت خارجه بحث تداوم مذاکرات را پیگیری کند و این کار به اشکال گوناگون در دست اقدام است.

اسلامی خاطر نشان کرد: آنچه به سازمان انرژی اتمی مربوط بود این است که به همه موارد ادعایی و اتهامی پاسخ داده شود که چنین کردیم و اگر حسن نیت می داشتند و قرار بود مذاکره را تداوم دهند قطعنامه‌ای با این ابعاد و حجم ارائه نمی کردند.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: توقع داشتیم حسن نیت جمهوری اسلامی و پاسخ‌های مستدل ، کاررساز واقع شود و اجازه دهند مسیر طبیعی و غیرسیاسی و روش حرفه ای و ضوابط پادمان ملاک باشد.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره