اخبار برگریده
جمعه, 31 فروردين 1403 15:26

جمعه, 20 خرداد 1401 ساعت 20:32
  • .

رسانه های جهان در واکنش به اظهارات رئیسی: ایران پیشتر هشدار داده بود

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

یک روز پس از اظهارات دکتر ابراهیم رئیسی رییس جمهوری ایران در خصوص پایبندی بر مواضع کشورمان، رسانه های جهان با انعکاس سخنان وی یادآور شدند، ایران پیش از تهیه پیش‌نویس این قطعنامه هشدارهای لازم را داده بود.

به گزارش نسیم امروز به نقل از ایرنا، روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن در واکنش به اظهارات ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری کشورمان با این عنوان که ایران پس از قطعنامه شورای حکام، یک قدم از مواضع خود عقب نشینی نمی کند، نوشت: ایران پیش از تصویب این قطعنامه هشدار داده بود که چنانچه شورای حکام ۳۵ کشوری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قطعنامه مزبور را تصویب کند، اقدام تلافی جویانه در پیش خواهد گرفت.

شبکه خبری یورونیوز نیز امروز در گزارشی با اشاره به اظهارات رئیس جمهوری در جمع مردم استان چهارمحال و بختیاری نوشت: ایران یک قدم از مواضع خود عقب نشینی نمی کند.

رئیسی دیروز پنجشنبه و یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای حکام علیه ایران در سفر به این استان جنوب غربی تاکید کرد: به نام خدا و ملت بزرگ ایران، ما یک قدم از مواضع خود عقب نخواهیم نشست.

یورونیوز در ادامه بدون پرداختن به پیامدهای صدور این قطعنامه علیه ایران و تنها با تمرکز بر اقدام جمهوری اسلامی ایران برای خاموش کردن دوربین های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی به نقل از «رافائل گروسی» مدیرکل این آژانس نوشت: این امر «ضربه مهلکی» به توافق هسته‌ای وارد می کند. پس از تصویب قطعنامه شورای حکام که پیش نویس آن توسط آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان ارائه شده بود و در آن از تهران به‌دلیل آنچه که ناتوانی پیاپی در توضیح اثرات اورانیوم در سایت‌های اعلام‌نشده انتقاد می‌کرد، ایران با قاطعیت اعلام کرد که به این اقدام واکنش نشان می دهد.

شبکه خبری "العربیه" مستقر در دوبی نیز ضمن پرداختن به سخنان رئیس جمهوری کشورمان در خصوص تصویب این قطعنامه نوشت: پس از آنکه شورای حکام قطعنامه را علیه ایران به تصویب رساند، ابراهیم رئیسی به نام خدا و ملت بزرگ ایران با قاطعیت گفت که ایران یک قدم از مواضع خود عقب نشینی نمی کند.

این شبکه خبری با بیان اینکه قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی نخستین بار است که از تاریخ ژوئن ۲۰۲۰ (خرداد ۹۹) ایران را هدف انتقاد قرار می دهد، یادآور شد: این قطعنامه توسط ۳۰ عضو شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی تصویب شده اما روسیه و چین به آن رای منفی دادند.

«رادیو اروپای آزاد» با بازتاب اظهارات رئیس جمهوری، به اقدام تلافی جویانه تهران در خصوص جمع آوری دوربین های فراپادمانی آژانس بین المللی انرژی اتمی پرداخت و نوشت: ایران با برداشتن ۲۷ دوربین نظارتی از سایت‌های هسته‌ای در سراسر کشور توانایی آژانس را برای نظارت بر برنامه هسته‌ای خود کاهش داده است.

این رسانه نیز ضمن پرداختن به اظهارات رئیس جمهوری کشورمان به نقل از گروسی افزود: اگر توافقی برای بازگرداندن دوربین ها طی سه تا چهار هفته حاصل نشود، این ضربه مهلکی به شانس زنده نگه داشتن توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی خواهد بود.

آلمان، بریتانیا و فرانسه موسوم به E۳ روز گذشته و یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای حکام از ایران خواستند تا تنش های هسته ای را کاهش دهد و توافقی را که در حال حاضر روی میز است، به نتیجه برساند.

آنها در بیانیه ای مشترک مدعی شدند: از مارس ۲۰۲۲ یک توافق قابل اجرا روی میز بوده است. ما متاسفیم که ایران از این فرصت دیپلماتیک برای رسیدن به توافق استفاده نکرده است.

این سه کشور ضمن محکومیت اقدام تلافی جویانه ایران از مقامات کشورمان خواسته اند به همکاری کامل با ناظران آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه دهد و تنش های هسته ای را پایان دهد.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا هم علیرغم تصویب قطعنمه شورای حکام علیه ایران گفت، ایران باید با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند و اطلاعات فنی معتبری را در پاسخ به سوالات آن ارائه دهد.

واشنگتن نیز روز پنجشنبه در بیانیه ای جداگانه ضمن خودداری از محکومیت اقدام ایران، از تهران خواست دیپلماسی و تنش زدایی را انتخاب کند.

«رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران برغم صدور قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شد این قطعنامه سیاسی نیست و واشنگتن آماده بازگشت فوری دوجانبه به پایبندی کامل به برجام است.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دیروز پنجشنبه به وقت محلی در حساب کاربری خود در توئیتر درباره تلاش های کشورش و متحدان اروپایی در تصویب قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ادعا کرد: شورای حکام آژانس بین المللی اتمی پیامی بدون ابهام به ایران ارسال کرد مبنی بر اینکه ایران باید به تعهدات پادمانی تحت پیمان منع اشاعه سلاح های اتمی (ان پی تی) خود عمل کند.

تهران یک روز پس از تصویب این قطعنامه در بیانیه ای اقدام شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را «اقدامی اشتباه و غیرسازنده» خواند و آژانس را به «عجله و عدم تعادل» متهم کرد.

در این بیانیه آمده است: تصویب این قطعنامه جز تضعیف روند همکاری و تعامل جمهوری اسلامی ایران با آژانس هیچ اثری نخواهد داشت.

مقامات ارشد هسته‌ای ایران نیز پیش از ارائه پیش نویس این قطعنامه از سوی چهار کشور غربی هشدار داده بودند که تصویب این قطعنامه می‌تواند به تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ آسیب جدی وارد کند.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره