اخبار برگریده
جمعه, 31 فروردين 1403 02:31

سه شنبه, 14 بهمن 1399 ساعت 18:27
  • .

کودتای میانمار و تشدید وخامت اوضاع مسلمانان روهینگیا

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مسلمانان روهینگیا، امیدوار بودند که حقوق خود را از طریق بهبودی روند دموکراسی در کشور به دست آورند اما کنترل کامل ارتش بر صحنه سیاسی، می‌تواند اوضاع را برای مسلمانان بدتر کند.

به گزارش نسیم امروز به نقل از خبرگزاری مهر، ایندیپندنت در گزارشی با اشاره به اوضاع میانمار می‌نویسد: تردیدی نیست که کنترل ارتش میانمار بر صحنه سیاسی به طور کامل و برکناری غیرنظامیان، می‌تواند اوضاع را برای مسلمانان روهینگیا در منطقه راخین واقع در ساحل غربی میانمار نزدیک مرز بنگلادش پیچیده‌تر کند، به ویژه این‌که مردم روهینگیا در طول سال‌های گذشته متحمل آزار و اذیت بسیاری شده اند.

در صبحگاه روز دوشنبه، اول فوریه ۲۰۲۱، کشور میانمار شاهد کودتای نظامی شد و ارتش این کشور، تقلب در انتخابات پارلمانی برگزار شده در ماه نوامبر ۲۰۲۰ که حزب آنگ سان سوچی، رهبر میانمار، با قاطعیت پیروز آن شده بود را دلیل اصلی برکناری دولت عنوان کرد. پس از دستگیری آنگ سان سوچی و سایر مقامات ارشد دولتی، ارتش میانمار یک فرمانده نظامی را به عنوان رئیس دولت موقت تعیین کرد و برای مدت یک سال، وضعیت اضطراری در کشور اعلام کرد.

در سال ۲۰۱۷ و در نتیجه خشونت‌هایی که سازمان ملل متحد آن را به عنوان عملیات «پاکسازی قومی» به رهبری ارتش میانمار و گروه‌های تندرو بودایی توصیف کرد، حدود ۷۵۰ هزار نفر از مردم روهینگیا به بنگلادیش فرار کردند از چند هفته پیش بدین سو، ارتش میانمار، مسئله تقلب در انتخابات پارلمانی اخیر را مطرح کرده بود و ژائو مین تون، سخنگوی ارتش میانمار، هفته گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت که انتخابات پارلمانی سال گذشته به دلیل بحران بیماری همه‌گیر کرونا، نه آزاد بود و نه عادلانه.

این در حالی است که حزب لیگ ملی برای دموکراسی، در انتخابات یاد شده که به عنوان همه‌پرسی برای مشروعیت بخشیدن به نظام دموکراتیک نوپای این کشور تلقی می‌شد، توانست ۸۳ درصد از کرسی‌ها را به دست آورد.

در این میان مقامات نظامی میانمار همواره از به رسمیت شناختن روهینگیا به عنوان شهروندان میانمار امتناع ورزیده و آنها را به عنوان مهاجران بنگالی معرفی می‌کنند، که به دلیل تحولات تاریخی مربوط به دوره استعمار بریتانیا در سال ۱۸۲۴، وارد میانمار شده اند.

در همین زمینه، مجله فوربس، نوشته است که پناهندگان روهینگیا مستقر در بنگلادش اکنون نسبت به هموطنان آنها که تا به حال در میانمار به سر می‌برند و اکنون تحت سلطه حکومت نظامی قرار گرفته اند، ابراز نگرانی می‌کنند، به ویژه این که ارتش میانمار از گذشته تا کنون هرگز دست از سرکوب اقلیت مسلمان در این کشور برنداشته است.

دل محمد، یکی از رهبران روهینگیا، که در گفتگوهای بازگشت پناهندگان به کشور با دولت میانمار شرکت کرده بود از جامعه جهانی خواسته برای بازگرداندن دموکراسی در میانمار از هیچ سعی و تلاشی دریغ نکنند.

پس از پایان درگیری‌های داخلی و هنگامی‌که آنگ سان سوچی، رهبر میانمار، با پیروزی چشمگیری در انتخابات ۲۰۱۵، به قدرت رسید، تعهد خود را برای رسیدگی به بحران روهینگیا اعلام کرد اما وی نتوانست مانع خشونت علیه مسلمانان شود و از آوارگی آنها جلوگیری کند.

مقامات نظامی میانمار همواره از به رسمیت شناختن روهینگیا به عنوان شهروندان میانمار امتناع ورزیده و آنها را به عنوان مهاجران بنگالی معرفی می‌کنند

رویترز نیز در گزارشی درباره اوضاع مسلمانان روهینگیا، به نقل از یک پناهنده روهینگیایی نوشته است: آنگ سان سوچی برای ما خوب نبود، اما ما امیدوار بودیم که حقوق خود را از طریق بهبود روند دموکراسی در کشور بدست آوریم. اکنون به نظر می‌رسد که دموکراسی در آینده نزدیک هیچ جایی در میانمار ندارد و ما از آن‌چه برای مسلمانان روهینگیا در میانمار اتفاق می‌افتد به شدت نگران هستیم.

به نوشته ایندیپندنت، کودتای نظامی در میانمار، باعث ایجاد نگرانی‌هایی در بنگلادش شده مبنی بر اینکه دولت جدید ممکن است به تعهدات قبلی دولت سوچی برای بازگشت آوارگان به راخین عمل نکند.

در سال ۲۰۱۷ و در نتیجه خشونت‌های که سازمان ملل متحد آن را به عنوان عملیات «پاکسازی قومی» به رهبری ارتش میانمار و گروه‌های تندرو بودایی توصیف کرد، حدود ۷۵۰ هزار نفر از مردم روهینگیا به بنگلادیش فرار کردند. این پناهندگان به حدود ۲۰۰ هزار تن دیگر از هموطنان آنها که در گذشته به دلیل خشونت در میانمار، به بنگلادش پناهنده شده بودند، پیوستند.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره