اخبار برگریده
جمعه, 10 فروردين 1403 02:18

پنج شنبه, 06 شهریور 1399 ساعت 19:17
  • .

توسعه اقتصادی فاروج با اولویت زعفران و انگور

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

استاندار خراسان شمالی گفت: فاروج جایگاه نخست استان در تولید زعفران و رتبه ششم کشور در تولید کشمش را دارد، بنابراین باید نقشه راه توسعه اقتصادی آن با اولویت این دو محصول تعریف شود.

به گزارش نسیم امروز، محمدعلی شجاعی در نشست بررسی مشکلات شهرستان فاروج اظهار داشت: با وجود چنین قابلیت هایی منابع را در جای دیگر صرف کردن حرام است و نباید مردم چوب عدم توجه ما به ظرفیت ها را بخورند.

وی در عین حال با انتقاد از آنچه که کوتاهی در به‌روزرسانی و گسترش دامنه فعالیت ها در حوزه این دو محصول خواند، گفت: ۶۸ درصد جمعیت شهرستان فاروج روستایی است و این به آن معناست که این درصد از جمعیت با این ۲ محصول آشنایی دارند و بستر گسترده ای برای بهره برداری اقتصادی و توسعه ای از این بخش فراهم است.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی، قصور در اجرای طرح های توسعه ای و تکمیلی در این ۲ حوزه را ناشی از ضعف مدیریت دانست و افزود: بعد از ارائه برنامه از سوی دستگاه های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و فرمانداری، حداقل سه جلسه در سطح کشور با مشارکت وزارتخانه های جهاد کشاورزی، صمت و نیز اتاق بازرگانی در حوزه این دو محصول برای گشایش راه های توسعه و صادرات آن برگزار می شود و بازدیدهای میدانی مسوولان کشوری از شهرستان برای استفاده از ظرفیت اتاق تخصصی در برنامه قرار می گیرد.

شجاعی با تاکید بر اینکه تا یک هفته آینده با بررسی آمار و ارقام در حوزه کاشت، تولید و برداشت، باید راهکار و فرآیند اجرای برنامه های توسعه از سوی دستگاه های مرتبط ارائه شود، گفت: مسیر برای تکمیل زنجیره تولید انگور و زعفران باز است اما ما به سمتش نرفته ایم که نیاز است با الگویی عالمانه وارد این مسیر شویم.

وی بر ضرورت تقویت حوزه گردشگری نیز تاکید کرد و گفت: باید طرحی متناسب با ظرفیت ها و قابلیت های شهرستان از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارائه شود.

سواد بالای زنان فاروجی یک ظرفیت است

استاندار خراسان شمالی با اشاره به بالاتر بودن نرخ باسوادی و اشتغال زنان فاروج نسبت به میانگین استانی، گفت: جمعیت زنان باسواد شهرستان ظرفیتی است که ما را در اجرای برنامه ها یک گام جلوتر می برد.

شجاعی افزود: از سویی بالا بودن آمار زنان سرپرست خانوار بالای ۶۵ سال، که همراه با ازکارافتادگی آنان می شود، نیازمند اندیشیدن تمهیداتی برای این قشر است.

وی گفت: می طلبد یک سند برای اشتغال بانوان شهرستان با جزئیات کامل تدوین شود تا ظرف سه ماه آینده گزارش فعالیت های مطرح شده را در جمع مردم شهرستان ارائه کنیم.

حرکت باید برنامه‌محور باشد

نماینده شهرستان های فاروج و قوچان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: حرکت باید براساس سند توسعه شهرستان باشد تا به اهداف ترسیم شده دست یابیم.

علی آذری افزود: تعریف خوشه و زنجیره برای صنعت و کشاورزی، جلوگیری از خام فروشی محصولات، هویت بخشی به تولید و هوشمندسازی شهرستان در دستور کار است.

وی با اشاره به اینکه فضای کسب و کار به شدت تحدید شده است، افزود: فلسفه وجودی دستگاه های اجرایی، تسهیل کار مردم است و نباید بر عکس آن عمل کنند.

وی با انتقاد از ریس دانشگاه علوم پزشکی و مدیر شبکه بهداشت فاروج در خصوص عدم پیگیری آنان برای تجهیز بیمارستان فاروج به دستگاه سی تی اسکن، گفت: ادامه این وضعیت و تکرار این سهل انگاری، پیگیری های جدی تری را به همراه خواهد داشت.

در این نشست، اختصاص ۵۰۰ میلیون ریال برای تکمیل آشپزخانه و سرویس بهداشتی مسجد جامع فاروج، تعیین تکلیف مجتمع سابق ارشاد در شورای برنامه ریزی استان ظرف یک ماه آینده، تعیین تکلیف انشعابات گلزار شهدای شهرستان، برگزاری رایگان دوره تربیت مربی ویژه مربیان ورزشی و کارشناسی اختصاص دو فضای ورزشی برای خانم ها و آقایان با تجهیزات کامل به صورت رایگان در ساعتی مشخص، مصوب شد.

استاندار خراسان شمالی در سفر یکروزه به شهرستان فاروج بعد از حضور در گلزار شهدا و ادای احترام به مقام شامخ شهدا، در نشستی که با نخبگان شهرستان در مسجد جامع شهر داشت به مسائل مطرح شده از سوی ۱۲ نفر از منتخبان آنان گوش فراداد. / منبع: ایرنا

آخرین ویرایش در پنج شنبه, 06 شهریور 1399 ساعت 19:17
Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره